Så meget koster det at køre i billigbil

Selv på de billigste biler har værditabet stor betydning for prisen.

En femdørs udgave af Citroën C1 er ifølge Bilpriser.dk den billigste i drift af mikrobilerne. Foto: Martin Lehmann/ Polfoto

Man kan få finansieret en af de populære mikrobiler for mindre end 1.000 kr. om måneden. Men det er også mindre end halvdelen af de reelle biludgifter hver måned.

Det viser en ny analyse fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk, der har regnet på de faktiske driftsudgifter for de mindste biler. Og måske lidt overraskende viser analysen, at selv for biler til et godt stykke under 100.000 kr. har værditabet afgørende betydning for den samlede økonomi.

Derimod er brændstofudgifter og ejerafgift stort set ens for de små og voldsomt populære biler. De mindste biler har gennem de seneste par år tegnet sig for omkring to tredjedele af nybilsalget til de private bilister.

Forsikring og service ikke med

Forudsætningerne for Bilpriser.dk's analyse er, at der køres i bilen i fire år med et årligt kørselsbehov på 20.000 km. Benzinprisen er sat til 12,00 kr. per liter og dieselprisen til 11,00 kr. per liter.

Forhandlerne kan faktisk tjene mere på mikrobilerne, når de gensælges.

Niels gbrøftehauge, chefkonsulent hos Bilpriser.dk

Leveringsomkostninger på 3.680 kr. indgår i afskrivningen. Der er regnet med fuld finansiering til 6 pct.

Og så skal man lige bemærke, at ikke alle udgifter indgår i regnestykket. Bilpriser.dk har udeladt forsikring og service, fordi prisen her ofte afhænger af, hvad den enkelte bilist kan forhandle sig frem til.

Eksempelvis giver forsikringsselskaberne typisk såkaldte samlerabatter, hvis kunderne har flere typer af forsikringer i selskabet.

Service kan overraske

"Forsikringerne for de små biler koster måske 2.500 kr. om året, hvorimod prisen for service kan svinge noget mere. Det er jo her, at forhandlere og værksteder skal tjene pengene, fordi der kun er en lille avance på de små biler," forklarer Niels Grøftehauge, der er chefanalytiker hos Bilpriser.dk.

Han understreger dog, at forsikringen for specielt unge bilister kan være meget dyrere.

Samtidig advarer han om, at der måske uventet hurtigt kan komme udgifter til reparation af bremserne.

"Mange af de mindste biler kører ikke så mange kilometer om året, og hvis bilerne ofte står stille i længere perioder, har vi set eksempler på, at bremserne begynder at ruste fast. Det kan betyde, at ejerne overraskende hurtigt skal have repareret bremserne," forklarer Niels Grøftehauge.

Citroën C1 er billigst

Men ellers koster det typisk fra 2.000 kr. om måneden at køre i de mindste biler. De store poster over de fire år er værditabet og brændstofforbruget. Værditabet udgør stort set uanset bilmodel mindst halvdelen af nyprisen.

"Her kan det spille ind, at forhandleren faktisk kan tjene mere på bilen, når han sælger den anden gang," forklarer Niels Grøftehauge - igen med henvisning til, at forhandleren ikke tjener ret meget på at sælge en ny mikrobil.

Den billigste bil at køre i er ifølge Bilpriser.dk en femdørs udgave af Citroën C1 med en 1,0 liter benzinmotor med 68 hk. For den er månedsprisen 1.934 kr. Se hele analysen fra Bilpriser.dk her.

I analysen indgår 28 mikrobiler, der prismæssigt spænder fra knap 70.000 kr. til godt 130.000 kr. Den store prisforskel skyldes bl.a. forskellige udstyrsniveauer på de forskellige modeller.

Det betyder, at udgiften per kørt kilometer svinger fra 1,16 kr. til 1,63 kr.

Læs også
Top job