Julen tager modet fra forbrugerne

Forbrugertilliden faldt for fjerde måned i træk. Der er dog ingen grund til panik, mener økonomerne

Julen varer længe, koster mange penge, mener de danske forbrugere, der mister optimismen i julemåneden.

Lysten til at bruge penge falder igen. Forbrugslysten måles i den såkaldte "forbrugertillid" af Danmarks Statistik, og den faldt fra 4,0 til 2,9 i december.

Det er niende år i træk, at forbrugertilliden falder i december, og det vækker bekymring, men ikke panik.

"Det kan umiddelbart undre lidt, for juletiden er ikke noget vi normalt forbinder med faldende humør. Men det giver faktisk god mening, at forbrugertilliden falder i december. Det er nemlig en rigtig dyr måned for mange af os. Mens juleaften nærmer sig og julehumøret stiger, så har bankkontoen det hårdt," siger forbrugerøkonom i Sydbank, Camilla Skovsbo Erichsen.

Mens juleaften nærmer sig og julehumøret stiger, så har bankkontoen det hårdt.

Camilla Skovsbo Erichsen, forbrugerøkonom, Sydbank

Det, der ofte er med til at trække forbrugertilliden ned i december, er forbrugernes vurdering af, om det er fordelagtigt at anskaffe større forbrugsgoder som fjernsyn, vaskemaskine eller lignende, mener hun.

"I en måned, hvor vi har udgifter til gaver, julemad mv., er det naturligt nok, at indkøb af større og dyrere forbrugsgoder ikke står øverst på listen. Især, når januarudsalget venter lige om hjørnet," siger Sydbank-økonomen.

Realkredit Danmarks cheføkonom, Christian Hilligsøe Heinig betegner det som et fald lige "efter bogen."

Plejer at falde

"Forbrugertilliden plejer at falde tilbage i årets sidste måned. Det kan måske være, at udsigten til de mange udgifter i julemåneden er med til at tynge forbrugernes humør," siger Christian Hilligsøe Heinig.

Renser man for denne sæsoneffekt stiger den sæsonkorrigerede forbrugertillid rent faktisk fra 5,3 i november til 6,5 i december.

"Samlet set skal dagens tal altså ikke ses som endnu en mavepuster til forhåbningerne om, at forbrugsmotoren kan begynde at trække lidt mere af læsset i dansk økonomi i 2014. Vi vurderer fortsat, at der er lidt lysere tider forude for forbruget," siger Christian Hilligsøe Heinig.

Han tror dog ikke på nogen forbrugsfest næste år.

"Danske husholdninger vil stadig være tynget af en høj gæld, og der er usikkerhed om det økonomiske opsving. Samlet set venter vi en forbrugsvækst på i omegnen af 1 pct. i 2014."

Positivt detailsalg

Chefanalytiker i Nordea, Helge J. Pedersen, hæfter sig ved, at et andet vigtigt nøgletal, nemlig udviklingen i detailsalget, er positivt.

"Der kan være lys i tunnelen. Salget i de danske butikker steg nemlig med hele 1 pct. i forhold til måneden inden, når der korrigeres for almindelige sæsonudsving. Det var især tøjsalget, der steg, men alle hovedgrupper udviste stigninger. Det skal endvidere bemærkes, at detailhandlen for både oktober og september er blevet opjusteret med 0,3 pct.," konstaterer Helge J. Pedersen.

Set i forhold til samme måned sidste år steg detailhandlen ligeledes, men med mere beskedne 0,5 pct.

"Alligevel indikerer udviklingen ligesom de seneste oplysninger fra bl.a. Dankortomsætningen og de løbende meldinger fra detailhandlen selv, at danskerne måske endelig er begyndt at lukke lidt mere op for tegnebogen og at vi i år kan vente større julegaver end sidste år," mener Helge J. Pedersen.

BRANCHENYT
Læs også