Japanerne kastede sig over Søstrene Grene

Det var en overvældende succes, da Søstene åbnede sin første butik uden for Europa.

Et udsnit af køen til åbningen af Søstrene Grenes første butik uden for Europa i Japans hovedstad Tokyo. PRfoto: Søstrene Grene Et billede af en af dagene forud for den officielle åbning, hvor særligt udvalgte og medier fik lov til at besøge butikken. PRfoto: Søstrene Grene

"Det er svært at sætte ord på, hvor vild en oplevelse hele processen med at starte Søstrene Grene op i Japan har været for os. Det er intet mindre end overvældende, at japanerne har vist så stor interesse for Søsterne Grenes koncept," lyder det fra Mikkel Grene, administrerende direktør i Søstrene Grene.

Der endte med at være 150 meter kø af japanere ved åbningen af den familieejede virksomheds første butik uden for Europas grænser.

Butikken ligger i et også nyåbnet storcenter i Tokyo, som Aeon Malls står bag. Virksomheden driver i forvejen 90 storcentre i Japan og ifølge Søstrene Grenes oplysninger, så har Aeon Malls aldrig se så stor kødannelse som ved den danske butiks åbning.

11 tv-stationer til åbningen

I Japan er der tradition for en såkaldt 'soft opening'. Det betyder, at eksempelvis mediefolk har haft mulighed for at besøge butikken tre dage forud for den officielle åbning.

En gennemgang viser, at der i løbet af åbningsdagene har været 11 japanske tv-stationer samt 600 journalister til at besøge og dække Søstrene Grenes åbning. Det skriver den danske butikskæde i en pressemeddelelse.

En del af dette skal dog også tilskrives, at storcenteret åbnede samme dag og dermed også har tiltrukket ekstra interesse.

Rykker ind i Japan

Allerede ved pressemødet i oktober, da åbningen af en butik i Japan blev annonceret, var der 'nærmest uhørt stor' interesse fra de japanske medier ifølge den danske ambassadør i Japan.

"Det viser, at vi havde ret i vores antagelser om, at Japan er et godt match i forhold til Søstrene Grenes koncept. Japanerne er glade for dansk design, men de vil også gøre en god handel, og det er netop, hvad vi kan tilbyde," lyder det fra Mikkel Grene i pressemeddelelsen.

Butikskæden planlægger allerede flere butikker i Japan i de kommende år samt udvidelse til flere lande allerede i begyndelsen af 2014.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også