Start udsalget derhjemme

Gennemgå skabe og skuffer og slip af med den værste udsalgsfeber, lyder det fra forbrugerøkonom.

Januarudsalget kan samtidig være anledningen til at rydde ud i skabene derhjemme. Foto: Casper Dalhoff.

Januarudsalget er allerede skudt i gang.

I den forbindelse har Nordea fået lavet en Gallup-undersøgelse, der stiller skarpt på danskernes udsalgsvaner.

Ifølge undersøgelsen er det hver tredje kvinde, der kan finde på at købe en vare, udelukkende fordi den har det lille magiske "udsalgs-skilt" påklistret.

For mændenes vedkommende er det hver femte.

Drop udsalget

Omkring syv pct. af danskerne har så svært ved at styre deres indkøbsvaner, at de ofte køber varer, som de ikke har råd til.

"Er man i den gruppe, hvor købelysten er ustyrlig, har man ikke kun ”udsalgsfeber”, men derimod permanent købefeber, og så er der god grund til helt at droppe udsalget," lyder det fra Ann Lehmann Erichsen, der er forbrugerøkonom i Nordea.

Er man en af dem, der blot en gang i mellem bliver ramt af udsalgsfeber, har forbrugerøkonomen en tommelfingerregel, der er værd at huske på.

"Brug dine fejlkøb positivt. Udstil eksempelvis dit værste fejlkøb midt i stuen, og lad det både minde dig om at være super kræsen med indkøb i fremtiden, og om at ubrugte ting og sager repræsenterer en økonomisk værdi, som du ikke har haft fuld glæde af."

Ann Lehmann Erichsen, Forbrugerøkonom i Nordea

Paretos lov

Den stammer fra den italienske økonom Vilfredo Pareto. Paretos lov kaldes også 80/20 reglen.

"Paretos lov findes over alt. Eksempelvis forårsager 20 pct. af alle bilister 80 pct. af alle skader. I dit klædeskab betyder loven, at du bruger 20 pct. af dit tøj, resten fylder bare skabet op," lyder det fra Ann Lehmann Erichsen.

Det altså kan være med til at lægge en dæmper på de vilde indkøb, at man udsætter sin samling af køkkenudstyr, elektronik eller sportsudstyr for Paretos lov.

Sælg ud, før du shopper

Apropos sportsudstyr. 12 pct. af mændene i Gallups undersøgelser indrømmer, at de har sports- og fritidsudstyr, de enten aldrig eller næsten aldrig har fået brugt.

Hos kvinderne har 13 pct. købt tøj, de heller aldrig har fået gjort brug af.

Når man alligevel har været sine skabe og skuffer i gennem, kan man ifølge Ann Lehmann Erichsen lige så godt starte januarudsalget med at sælge ud af nogle af de mange fejlkøb, man tidligere har gjort.

Man kan også bruge fejkøbene på en anderledes pædagogisk måde.

"Brug dine fejlkøb positivt. Udstil eksempelvis dit værste fejlkøb midt i stuen, og lad det både minde dig om at være super kræsen med indkøb i fremtiden, og om at ubrugte ting og sager repræsenterer en økonomisk værdi, som du ikke har haft fuld glæde af," lyder det fra Ann Lehmann Erichsen.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også