Cubas veteranbiler kan forsvinde

Der er store forandringer på vej i Cuba, der kan betyde et farvel med øens unikke bilpark.

En Moskvitch får en hjælpende hånd på gaden i Havana. Foto: Jose Goitia/AP

Det meste af Cubas befolkning har i et halvt århundrede kun haft lov til at køre rundt i biler fra før 1959; året hvor Fidel Castro kom til magten.

Det bliver der nu ændret på ifølge flere internationale og lokale cubanske medier.

Hvor det tidligere kun var læger, embedsmænd og cubanere med gode forbindelser til regeringen, der måtte importere biler udefra, bliver det i 2014 lovligt for alle cubanere.

Lukke sort marked

Der har hidtil eksisteret et sort marked for nye biler i Cuba.

Ifølge cubanske myndigheder blev en tredjedel af alle importerede biler i starten af 2012 solgt videre efter kort tids ejerskab.

Det tyder altså på, at der er folk, der har importeret biler udelukkende med det formål at sælge dem videre for en fortjeneste.

Det vil regeringen nu sætte en stopper for med lempelsen af importrestriktionerne.

Heftige afgifter

Det bliver ifølge den engelske avis The Guardian formentlig statsejede selskaber, der vil komme til at stå for selve importen af de nye biler, før de bliver solgt videre til den almindelige cubaner.

Og der kommer ifølge avisen sandsynligvis en afgift i omegnen af 100 pct. på de importerede biler.

Hvilket i Danmark nok ikke lyder så chokerende, som det vil i andre lande, eksempelvis i nabolandet USA.

Åbner op og lemper

Reformen af bilmarkedet er led i en større reformbevægelse på den socialistiske ø.

I løbet af 2014 er det planen, at bl.a. flere af de store statsejede virksomheder i Cuba skal have mere selvstyring.

Sidste år blev det lovligt for cubanere at blive selvstændigt erhvervsdrivende, hvilket blev set som en vigtig reform af den kommunistiske cubanske økonomi.

Det har angiveligt ført til et større fald i den cubanske arbejdsløshed - angiveligt, da der kun er statslige tal tilgængelige for arbejdsløsheden.

Sovjetbiler og flydere

Læsere, der har rejst i Cuba, vil sikkert kunne huske den unikke bilpark, der findes på øen.

Det anslås, at der kører omkring 60.000 biler fra før 1959 rundt på de cubanske veje.

Man har dog ikke kunnet få reservedele til de mange amerikanske klassikere fra Chevrolet, Ford og Dodge, siden USA indførte en handelsembargo mod Cuba i 1962.

Derfor er mange af de amerikanske flydere i en lettere forfalden stand.

Det er heller ikke noget særsyn at se biler fra Sovjettiden fra mærker som Moskvitch, Lada og Volga.

BRANCHENYT
Læs også