Svensk kritik af letpåklædte stewardesser

Ryanairs årlige velgørenhedskalender beskyldes for sexisme og meldes udsolgt på samme tid.

Sådan så kalenderen for 2012 ud, der også vakte kritik i flere lande.

Ryanair får kritik fra den svenske Reklameombudsmand for en kalender med letpåklædte stewardesser.

Det skriver det svenske medie Resumé.

Det var tre privatpersoner, der havde klaget til ombudsmanden, der altså valgte at udtale kritik.

Arbejder ikke i undertøj

På Ryanair hjemmeside har man kunnet købe kalenderen, hvor overskuddet går til velgørenhedsorganisationen, 'Teenage Cancer Trust'.

Den ene af klagerne var blevet stødt over, at kvinderne i kalenderen blev fremstillet på en "sexistisk og fornedrende måde."

En anden af klagerne mente, at det var uværdigt at fremstille stewardesser i undertøj, da de har et anstrengende job med et stort ansvar, og "ikke springer rundt i deres undertøj."

Rent sexobjekt

Det valgte Ombudsmanden at give klagerne ret i.

"Kvinden fremstilles gennem sin beklædning og posering som et rent sexobjekt. Nævnet finder derfor, at kvinden fremstilles på en måde, der er krænkende for kvinder i almindelighed," skriver reklameombudsmanden i sin udtalelse.

Ryanair har valgt ikke at kommentere på ombudsmandens udtalelse.

I ilden igen

Stewardesserne har medvirket frivilligt i kalenderen, der er en årlig begivenhed.

Klager over sexistiske reklamer er også omtrent en årligt begivenhed for det irske lavprisselskab. Firmaet har tidligere modtaget kritik for brugen af letpåklædte kvinder i bl.a. Danmark og Spanien.

Klagerne virker dog ikke til at have effekt på salget af den populære kalender.

Ryanair kunne i går på sin svenske hjemmeside melde 2014-kalenderen udsolgt.

BRANCHENYT
Læs også