Bilsalget er løbet fra forbruget

Siden 2007 har de danske bilkøbere købt langt flere biler end forventeligt.

Bilsalg og forbrugertillid har tidligere nærmest gået hånd i hånd. Men siden 2007 har bilsalget taget afstand. Illustration: FDM - Kilder: De Danske Bilimportører og Danmarks Statistik

Dele af bilbranchen har jublet over rekordår på rekordår, mens andre dele af samme bilbranche har vendt mundvigene nedad og konstateret: "Ja, vi sælger mange biler, men vi tjener jo ikke noget på dem."

Tal fra De Danske Bilimportører viser, at salget af personbiler i Danmark også nåede rekordhøjde i 2013.

Men i modsætning til tidligere er det ikke, fordi den såkaldte forbrugertillid, der kan forklares som forbrugernes mod på tilværelsen, har været i top. Snarere tværtimod, for forbrugerne har på andre områder holdt på pengene.

Pejlemærket er væk

Tidligere har nybilsalget været et stabilt pejlemærke for forbruget i Danmark. Når danskerne troede på, at de ville beholde deres arbejde, og de så positivt på økonomien, turde de også købe nye biler.

Men det mønster fik et knæk i 2007, viser en analyse, som forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen fra bilistorganisationen FDM har foretaget.

"Indtil midten af 2007 var der en klar sammenhæng mellem forbrugertilliden og nybilsalget. Men i 2007 skete der flere ting, der rykkede ved denne sammenhæng," forklarer Allan Skytte Christensen.

Fokus på billige biler

Fra 2007 skete der en omlægning af registreringsafgifterne, der gjorde de små og brændstoføkonomiske biler billigere.

Samtidig fik finanskrisen forbrugerne til i langt højere grad at overveje, hvad de reelt havde brug for.

Yderligere udbrød der priskrig på de små biler, så priserne gik fra først at have passeret en slags magisk grænse på 100.000 kr., men siden er endt nede på 70.000 kr.

Tre rekordår i træk

"Disse faktorer har medvirket til, at vi nu har haft tre rekordår i træk, mens forbrugertilliden overvejende har været negativ," forklarer Allan Skytte Christensen.

Han kollega, privatøkonom Las Olsen i Danske Bank, har tidligere forklaret ændringen ved, at bilkøbet for de danske bilister er blevet en spareøvelse.

Det er Allan Skytte Christensen enig i.

"I samme periode har vi set, at bilsalget nærmest er kollapset i flere europæiske lande. I Danmark har vi meget høje registreringsafgifter og få biler per indbygger. Så de seneste 6-7 år har forbrugerne fået dækket deres nødvendige mobilitetsbehov på en billig måde med nye små biler, som i dag udgør 75 pct. af bilsalget til private," forklarer Allan Skytte Christensen.

Bil efter behov

Han tror ikke på endnu en rekord i år. Tværtimod gætter han på, at årets bilsalg vil blive under 2013 niveau. Til gengæld vil flere danskere nok begynde at vælge en lidt større bil.

"Men vi kommer ikke op på et niveau som før krisen. Det er stadig en høj krisebevidsthed, og nu har de danske bilister indstillet sig på at købe bil efter deres behov. Derfor vil vi nok ikke vælge så store biler som tidligere, vurderer Allan Skytte Christensen.

Ekstrem fokus på pris

Han mener, at behovet for minebiler er ved at være dækket.

"Der vil være familier, der får behov for større biler eller to biler. Det skyldes, at de voksne i familierne typisk begge er erhvervsaktive. De vil måske nu overveje at udskifte den brugte, men lidt større familiebil. Men det kan godt være, at den så bliver et nummer mindre. Krisen har gjort bilisterne ekstremt fokuseret på prisen, og vi har også set, at priserne i de lidt større klasser har været faldende. De danske bilister vil stadig have øje for udgifterne," tilføjer Allan Skytte Christensen.

Læs også