Kinesisk skønhed kan blive en grim forretning

Vestlige skønhedsmærker har det svært på et stadig mere kræsent og bevidst kinesisk marked.

De kinesiske forbrugere har opfattet Garnier som en billig udgave af L’Oréal, og er ikke længere villige til atbetale mere for et mærke, blot fordi det er fra vesten. Foto: AP

Svigtende salg af produktet Garnier i Kina, har fået den franske kosmetik og hudplejegruppe L’Oréal - because you're worth it - til at smide håndklædet i ringen og dermed fortælle det kinesiske folk, at de altså ikke er det værd.

Garnier, der har været en del af L’Oréal porteføljen siden 1970erne, har haft et svigtende salg i Kina, efter stigende konkurrence fra andre indenlandske og sydkoreanske skønhedsprodukter. Det har fået L’Oréal til at trække Garnier væk fra det kinesiske marked, da mærket kun stod for 1 pct. af den samlede omsætning. Det skriver Financial Times.

- Garnier er ikke billigt nok, og det er ikke luksus nok. De kinesiske forbrugere er ikke længere villige til, at betale ekstra for et vestligt mærke, medmindre det er beviseligt bedre, siger analytiker Shaun Rein fra China Market Research i Shanghai til Financial Times og henviser til, at forbrugerne opfatter produktet som billigt L’Oréal.

Mere fart på andre mærker

En talsmand fra L’Oréal siger til Financial Times, at virksomheden nu vil sætte ekstra fokus på sine to førende mærker L’Oréal Paris og Maybelline New York, for derigennem, at skrue op for sin erobring på det kinesiske skønhedsmarked.

Andre luksusmærker og hudplejeprodukter har lidt samme skæbne som L’Oréal. Den lille amerikanske konkurrent Revlon nævnte tirsdag, at selskabet ville trække sig helt ud af landet, hvilket betyder at 1.100 job går til grunde.

Procter & Gamble, der sælger Gillette sagde i maj sidste år, at det allerede er begyndt at miste markedsandele.

BRANCHENYT
Læs også