Autoværksteder skriger på en snevinter

Trods rekordhøjt bilsalg er der nemlig meget stille på værkstederne.

Sneglatte veje betyder typisk mere arbejde på autoværkstederne, når buler skal rettes ud. Foto: Jens Dresling/ Polfoto

Der er aldrig tidligere kommet så mange nye personbiler ud på de danske veje som i 2013. Det viste tal fra De Danske Bilimportører tidligere på ugen, og i dag bekræftes det af Danmarks Statistik.

Ifølge bilimportørerne er der indregistreret 182.198 nye personbiler, mens tallet fra Danmarks Statistik er 180.648.

Forskellen på de to tal skyldes bl.a., at Danmarks Statistik ikke medregner biler, der er indregistreret udelukkende til kørsel på lukkede områder som eksempelvis havne og lufthavne.

Ifølge Danmarks Statistik blev der indregistreret 7 pct. flere biler end i 2012. Husholdningerne har tegnet sig for 113.982 biler, mens virksomhederne har købt 66.666 nye biler. De private bilkøbere har stået for en fremgang på 12, mens der for erhvervene er tale om et fald på 1. pct. i forhold til 2012.

Værksteder mangler arbejde

Men trods rekordsalget af nye biler - eller måske netop derfor - har værkstederne i 2013 oplevet et stille år med mindre travlhed end ønsket.

Der var ikke meget at lave i begyndelsen af året, så blev det lidt bedre i løbet af forår og sommer, men nu er der igen lav aktivitet på værkstederne.

Buler og skrammer giver arbejde på værkstederne.

Erik S. Rasmussen, direktør i CAD

I modsætning til bilisterne har værkstederne derfor ikke noget imod en hård dansk vinter med sneglatte veje. Det sparker ekstra gang i salget af vinterdæk, og både buler og skrammer giver arbejde på værkstederne, fortæller Erik S. Rasmussen, der er direktør for de såkaldte frie værksteder i Danmark.

Det er værksteder organiseret under Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark (CAD).

Gamle biler skiftes ud

Det skal dog med det samme understreges, at Erik S. Rasmussen ikke har noget ønske om, at bilisterne skal komme til skade i trafikken. Snevejr får automatisk bilisterne til at sætte farten ned, så skaderne ofte begrænses til materielle skader som knuste lygter og spejle samt bulede og skrammede skærme.

"Det er absolut et fremskridt, at bilerne hele tiden får nyt udstyr som nødbremsesystemer, der aktivt kan modvirke trafikulykker. Det er også positivt, at vejene forbedres, så trafiksikkerheden øges. Men det er jo paradoksalt, at der aldrig har været så mange biler på vejene, og at værkstederne samtidig har oplevet 2013 som et meget stille år," siger Erik S. Rasmussen.

Han peger selv på netop det høje nybilsalg som en faktor, der faktisk går ud over værkstederne.

"Rigtig mange familier i Danmark har skiftet en gammel bil ud med en ny minibil, og der vil altid være færre reparationer på nye biler. Samtidig serviceres nye biler typisk af mærkeværkstederne i de første år, mens bilerne først dukker op hos vores medlemmer som brugte," forklarer han.

At de private bilkøbere har købt mindre biler, bekræftes af Danmarks Statistik, der har beregnet, at gennemsnitsprisen for en privatkøbt bil kun udgør 62 pct. af prisen for en bil indkøbt til erhvervene. Gennemsnitsprisen for en bil solgt til private i december var 83.548 kr.

Nu kommer minibilerne

Et lille lyspunkt for de frie værksteder er, at minibilerne både som brugte, men også som nye, nu begynder at komme til service hos CAD-værksteder.

"De senere år er vi begyndt at få de første minibiler ind som brugte. Men der er også en tendens til, at køberen af en bil til 70.000 kr. ikke i samme grad vælger mærkeværkstedet, som køberen af en meget dyrere bil typisk gør.

Køberen af en billig bil vil i højere grad bruge værkstedet rundt om hjørnet," tilføjer Erik S. Rasmussen.

Hård konkurrence

Når værkstederne har mindre at lave, hænger det efter hans vurdering også sammen med, at der er kommet flere om buddet.

"Tidligere koncentrerede eksempelvis dækfirmaerne sig om kun om dæk, men nu tilbyder de også hele den mekaniske pakke. På den måde er konkurrencen i branchen meget hård," forklarer Erik S. Rasmussen.

Mindre omsætning

Også privatøkonom Las Olsen fra Danske Bank vurderer, at der trods rekordsalg omsættes for færre kroner i bilbranchen.

"Målt i kroner er bilsalget betydeligt under tidligere rekorder. Vi har ikke de præcise tal, men tallet er formentlig omkring 10 pct. lavere end i 2007," vurderer Las Olsen, der også betegner bilkøbet som en spareøvelse i mange familier.

Han tror dog, at også 2014 vil byde på et højt bilsalg - bl.a. fordi mange ældre biler fra det store bilsalg i slutningen af 90'erne er modne til udskiftning.

Læs også