Er det nu vi ser planen, Bang & Olufsen?

Teknologiselskabet rykker formentlig længere væk fra målsætning i næste uge, mener analytiker.

Produktmæssigt har B&O i det seneste år taget yderligere skridt ind i den digitale tidsalder med blandt andet integration af streamingtjenesten Spotify samt trådløse højttalere og musikanlæg. Pr-foto: B&O Produktmæssigt har B&O i det seneste år taget yderligere skridt ind i den digitale tidsalder med blandt andet integration af streamingtjenesten Spotify samt trådløse højttalere og musikanlæg. Kilde: B&O Produktmæssigt har B&O i det seneste år taget yderligere skridt ind i den digitale tidsalder med blandt andet integration af streamingtjenesten Spotify samt trådløse højttalere og musikanlæg. Pr-foto: B&O

En presset kerneforretning, fremgang for nye satsningsområder, men samlet set et fald i omsætningen og udsigt til endnu et år med negativ bundlinje.

Det er formentlig nogenlunde den cocktail af konklusioner, der kan drages, når den danske teknologielegantier Bang & Olufsen (B&O) torsdag har fremlagt sit regnskabet for andet kvartal.

Sådan lyder buddet i hvert fald fra Sydbanks B&O-analytiker, Søren Løntoft Hansen.

Udsigt til bedring?

Han tror ikke på de store ændringer i præstationerne fra Struer-selskabets side i denne omgang.

Men måske er der bedre tider i udsigt.

Hovedfokus for året (2013/2014, red.) bliver at fortsætte med at bygge en stærk base, som vil forberede Bang & Olufsen til fremtidig vækst, samtidig med at der sikres en betydelig forbedring af de økonomiske resultater.

Bang & Olufsens årsregnskab 2012/2013

I hvert fald er den turnaroundplan, som ledelsen med topchef Tue Mantoni i spidsen, har arbejdet på i knap tre år, så fremskreden, at investorerne bør kunne øjne bedre tider.

Satser på Kina

Selskabet har satset massivt på det kinesiske marked, og her så man formentlig de første resultater i første kvartal, hvor Brik-landene (herunder ikke mindst Kina) gik frem med 28 pct.

Dertil kommer, at butiksnetværket har fået en overhaling, hvor de svageste er skåret fra, og endelig har selskabet været igennem en slankning af omkostningerne, hvor en del produktion er rykket til udlandet. 

Strategien

Den danske hifi-producent B&O lancerede i 2011 sin strategi "Leaner, faster, stronger". Her er hovedpunkterne:

  • Målet er, at løfte omsætningen til 8-10 mia. kr. på fem år (udskudt til 2018). Det svarer omtrent til en tredobling (2,8 mia. kr. i 2012/2013).

Det skal blandt andet lykkedes ved at fokusere på seks områder:

  • Akustik skal have heltestatus - B&O er kendt for lyd og akustik i verdensklasse. Det skal udnyttes og forfines.
  • Lancering af ny produktkategori - flere typer af produkter skal øge salget.
  • Distributionen skal optimeres - butikkerne skal være mere tidssvarende. Salg gennem flere kanaler og åbning af online salg på nettet.
  • Vækst i BRIK-landene - salget skal øges i Brasilien, Rusland, Indien og især i Kina.
  • Omstilling i produktudviklingen - effektiviteten og tempoet i udvikling af nye produkter skal øges betydeligt.
  • Hurtigere og enklere eksekvering - organisationen skal strømlines, så der kan træffes hurtigere beslutninger.

Produktmæssigt har B&O i det seneste år taget yderligere skridt ind i den digitale tidsalder med blandt andet integration af streamingtjenesten Spotify samt trådløse højttalere og musikanlæg.

Transformation

Det bør få effekt i andet halvår eller senest i næste regnskabsår, der i B&O-verdenen begynder efter sommerferien, mener Søren Løntoft Hansen:

"Jeg tror, at vi vil se fremgang i omsætningen næste år eller måske allerede i slutningen af indeværende år. Og så skal vi også begynde at se effekterne af arbejdet. Næste år er der gået tre år af den transformationsperiode, man er i gang med," siger aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.

Strategien har i B&O fået navnet "Leaner, Faster, Stronger", og målsætningen har været en omsætning på 8-10 mia. kr og en overskudsgrad på 12 pct. i 2018 (allerede udskudt et enkelt år).

Tilbage på sporet

Det skal dog ses i lyset af, at B&O i fjor omsatte for 2,8 mia. kr. og leverede et negativt afkast. Der er altså meget, meget lang vej til målet, og i Sydbank tror man ikke på, at B&O kan levere en årlig vækstrate på 30 pct., der er niveauet, hvis man skal nå målet.

"Jeg forventer, at B&O vil høste frugterne af arbejdet, men man får ekstremt svært ved at nå de mål. Og jeg synes ikke, at det er vigtigt. I min optik er det mere vigtigt, at man kommer tilbage på sporet, skaber vækst og indtjeningsfremgang. Hvis det lykkes, så er B&O et godt stykke af vejen," siger Søren Løntoft Hansen.

Et godt stykke vej i den forkerte retning er i øvrigt forventningerne til teknologiselskabets kerneforretning, AV, i forbindelse med regnskabet for andet kvartal.

Barsk kost

AV-forretningen har styrtblødt de seneste år, hvor prisstærke konkurrenter og en galopperende økonomiske krise har været barsk kost for de eksklusive B&O-produkter.

Samtidig har B&O i denne omgang et svært sammenligningsgrundlag, fordi det var i andet kvartal i fjor, at man sendte det formentlig ganske succesrige Beovision 11-tv på gaden.

Play vinder frem

I Sydbank forudser man på den baggrund en tilbagegang i AV-segmentet på 10 pct. i kvartalet. Det vil give en omsætning i overkanten af 400 mio. kr.

"En nedgang på 10 pct. er meget for kernen, som man gerne vil se vokse igen. Men det er måske heller ikke en tendens, som man vil se i den restende del af året. Det er tænkeligt, at vi vil se vækst i fjerde kvartal, som følge af den nye trådløse højttalerteknologi, der er på gaden," vurderer Søren Løntoft Hansen.

Når B&O trods massiv tilbagegang i salget af de klassiske produkter ikke er ilde stedt, som det ses hos den tyske konkurrent Loewe, så skyldes det, at det danske selskab har haft ganske pæn succes med sit billigbrand Play.

Produkterne, der er henvendt til det yngre publikum, har leveret flotte vækstrater, og kan ifølge Sydbank gøre det igen i denne omgang, hvor en fremgang på 15 pct. ventes (19 pct. i forrige kvartal).

Endnu er salget ikke stort nok til at kompenser e for nedgangen i kernen - heller ikke hvis man medregner salget af lydudstyr til biler, det såkaldte Automotive.

Sydbank tror derfor på, at B&O's omsætning er faldet med 1,2 pct. i det netop forgangne kvartal.

Nøgletal og forventninger Bang & Olufsen

(mio. kr)2. kvartal 2012/2013Sydbank-estimat 2. kvartal 2013/2014
Nettoomsætning819809
Res. af primær drift (ebit)2629
Res. før skat2325
Nettoresultat1519
Overskudsgrad3,2 pct.3,6
BRANCHENYT
Læs også