Dansk tøjproduktion flytter ud i verden

Udflytning: I takt med at det bliver dyrere at producere i Kina, søger tekstilbranchen andre lavlønslande.

Den danske producent af arbejdstøj Mascot er rykket til Laos med en del af produktionen. Firmafoto

Danske og europæiske tøjvirksomheder jagter nye produktionslande.

Omkostningerne stiger i Kina, og det er med til at flytte endnu mere syproduktion ud til andre dele af verden. En dansk tøjvirksomhed har netop selv åbnet en stor fabrik i Laos.

Kina har over en længere årrække ellers indtaget positionen som den globaliserede verdens førende systue. Også mange danske tøjvirksomheder har placeret produktionen i landet.

16 lande tager over

Den økonomiske udvikling i Kina betyder dog nu stigende lønninger og omkostninger der. Dermed kan produktionen i den globale tøjproduktion for alvor atter flytte rundt. De seneste år er importen fra bl.a. Bangladesh steget hastigt.

»Mange danske tøjvirksomheder kigger lige nu på nye muligheder for at producere andre steder end i Kina. Produktionen dér er toppet. Enten er det blevet for dyrt, ellers er det for besværligt. Så virksomhederne søger nye lande at producere i,« siger international chef Michael Hillmose, Dansk Mode & Textil.

Fakta

Tøjlande Kina dykker

Største lande for import af beklædning til Danmark 2013 (mia. kr. / ændring fra 2012):

  • 1. Kina: 8,7 / -7 pct.
  • 2. Tyrkiet: 3,0 / 0 pct.
  • 3. Bangladesh 2,7 / 16 pct.
  • 4. Indien: 1,6 / -8 pct.
  • 5. Vietnam 0,4 / -15 pct.
  • Top-20 lande i alt: 18,6 / - 2 pct.

Kilde: Dansk Mode & Textil

Han peger dog på, at en tredjedel af verdens tekstiler stadig bliver produceret i Kina

»I statistikken vil produktionen nok også stige mere, da de store køber mere og mere. Men antallet af virksomheder, som får produceret i Kina, reduceres. Samtidig er kinesiske virksomheder faktisk selv begyndt at outsource produktion til andre lande – især i Asien,« siger Michael Hillmose i den danske brancheorganisation.

Det internationale analyseinstitut Startfor Global Intelligence har netop i en rapport peget på, at Kinas tid som lavtlønsland til produktion reduceres. I stedet defineres 16 andre lande i Asien, Afrika og Latinamerika som mulige afløsere.

Instituttet vurderer, at de især i første omgang er interessante for tøj- og skoindustrien. Blandt de 16 lande er Laos og Vietnam.

Mascot åbner i Laos

Netop de to asiatiske nationer er vigtige for den danske producent af arbejdstøj Mascot.

Virksomheden har selv tre fabrikker i den nordlige del af Vietnam og har netop ekspanderet med en fabrik i Laos.

Forventningen er, at antallet af medarbejdere på fabrikken i Laos vil nå 800 i løbet af 2014. Og virksomheden fastslår, at produktionen på anlægget der kan femdobles.

»Investeringen hænger sammen med, at den geografisk ligger tæt på fabrikkerne i Vietman, hvor vi også har vores globale distributionscenter for råvarer. Så der er god sammenhæng. Samtidig vil vi gerne sprede os på flere lande, så vi ikke kun er placeret i et produktionsland. Vores fokus er på den region rent produktionsmæssigt. Mange af vores leverandører er jo også i Asien,« siger adm. direktør Michal Grosbøl, som ejer Mascot-koncernen.

Afrika vurderes

I den globale modebranche er der netop nu også fokus på mulighederne for produktion i afrikanske lande med meget lave lønomkostninger.

Dansk Mode & Textil har således i fjor sammen med en gruppe danske virksomheden gennemført et projekt om mulighederne i Østafrika især med fokus på Kenya.

For arbejdstøjsproducenten Mascot er det dog ikke nærliggende at flytte produktion til den region. Adm. direktør Michael Grosbøl siger:

»Der er flere årsager. Dels har vi ingen erfaringer med de lande og er ikke sikre på produktiviteten. Vi har hentet priser i den region på syarbejde. Men det har ikke været interessant nok for os sammenlignet med det, som vi kan producere til i Asien. Så det holder vi fast i.«

Færre leverandører

Den danske modegigant Bestseller har i koncernens seneste årsrapport opgjort, at den har 293 leverandører på 709 fabrikker i lande som Kina, Indien, Bangladesh, Tyrkiet og Italien. De 20 største leverandører producerer 50 pct. af virksomhedens varer.

Bestseller har dog det seneste par år været i gang med at reducere i antallet af leverandører, og den udvikling fortsætter. Målet er bedre at kunne kontrollere alle led i produktionen hos underleverandørerne.

BRANCHENYT
Læs også