JP-læsere om H&M-modeller: En ommer

Mange har svært ved at fatte, at H&M's 'plus size'-modeller skal repræsentere store kvinder.

Disse modeller fremviser H&M's 'plus size'-kollektion i tøjkædens modekatalog og på dens hjemmeside. Screendump fra H&M's hjemmeside.

"Forskruet ideal."

"Nedværdigende."

"En ommer."

Den svenske tøjkæde H&M's kategorisering af såkaldte 'plus size'-modeller har skabt voldsom debat på Jyllands-Postens Facebookside.

Her er mange enige om, at H&M har ramt ved siden af ved at betegne modellerne som store.

Ingen deller

I sit nyeste modekatalog og på sin hjemmeside har den populære tøjkæde brugt en række modeller til at fremvise sin nyeste kollektion af tøj til store kvinder i størrelserne 44-54.

Flere af modellerne kan ses her.

At disse skulle svare til nutidens store kvinder, er dog ifølge blandt andre Camilla Ellen Engelbrecht Sørensen en hån.

"Så bare, fordi man har brede hofter, er man en plus size. Det er sgu en ommer. Ikke en af de her modeller er større end 44. Så hvis de skal favne mere bredt, skal de op og have nogle større tøser. Ingen af de her piger har deller," skriver hun.

Boykotter H&M

Hun bakkes op af Zenia Sophia Juul Pedersen, som mener, at problemet kun bliver større af, at H&M's tøjstørrelser efter hendes opfattelse er mindre end andre tøjkæders.

"En str. 40 i den almene butik svarer til 44 i H&M. Det ved de fleste af os piger, men derfor kan det netop for nogle føles nedværdigende at blive betegnet som plusstørrelse, når man ikke er det andre steder. Måske H&M skulle revurdere deres størrelser. Plus-piger er vidunderlige, smukke og dejlige kvinder! Men at sætte et billede af en størrelse 44 (som i andre butikker kan tage en 40) som model og kalde det plus kan jeg godt forstå er fornærmende," mener hun.

Ifølge Siff Møller går det direkte ud over pigers opfattelse af, hvornår man er tyk, og kan gøre unge til ofre for anoreksi på grund af det, hun kalder "et forskruet ideal".

"Ved godt, at det i mange år har været "mode" at være underernæret, men det er ikke sundt for de små pigers selvværd. Har en datter på syv, som ligger lige under middel vægtmæssigt, men som mener, at hun burde se ud som de der underernærede usunde kvindfolk i reklamebladene, og at hun derved er for "tyk". Det er bare ikke i orden at fremstille det på den måde som skønhed. Har boykottet H&M pga. det. Hyklerisk, ja, men vil ikke bakke op om noget så misvisende," skriver hun på Facebook.

Positivt ord

Der er dog også flere læsere, som mener, at kritikken af H&M er ude af proportioner.

Gitte Nielsen ser det eksempelvis som et positivt tegn, at modellerne trods alt ikke er radmagre.

"Vær dog glad for at man begynder at vise modeller, der ikke er en størrelse 36, men viser en mere normal størrelse. Så er det det sgu i bund og grund lige meget, om det er en 44 eller 56. Nyd det, at vi er på vej den rigtige retning! Og så meget navlefnuller kan I sgu ikke have," skriver hun og bakkes op af Annette Kihl, som ikke mener, at man skal tolke 'plus size' negativt.

"Str. 44-54 må da betegnes som plus size. Synes ikke, at der er noget negativt eller nedværdigende i at kalde disse størrelser plus. Plus er da et positivt ladet ord. Og bruger man str. 44, er man da vel lidt større end gennemsnittet," mener hun.

Alle bruger 44-54

H&M i Sverige kommenterede fredag kritikken af 'plus size'-modellerne og afviste her, at de anvendte modeller ikke passer på beskrivelsen.

"Alle vores plus-size-modeller bruger størrelse 44-54, og det gælder også for modellen på billedet. Vi synes naturligvis, det er trist, hvis nogen oplever billedet negativt. Det er selvfølgelig ikke vores hensigt. Det, vi vil med vores reklame, er at inspirere og vise vores seneste mode," sagde Karin Bringevall, pressemedarbejder hos H&M Sverige, til svenske Metro.

Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra H&M i Danmark.

Læs også