Koch: Virksomheder skal være kunder hos jobcentre

Carsten Koch har gransket beskæftigelsessystemet og løfter nu en flig af sine anbefalinger.

Formand for det ekspertudvalg, der for Beskæftigelsesministeriet skal granske det danske aktiveringssystem, Carsten Koch. Han er tidligere skatte- og sundhedsminister og blandt andet nuværende formand for Beskæftigelsesrådet. Foto: Christian Kindt Sølbeck

For første gang løfter tidligere skatteminister Carsten Koch lidt af sløret for, hvad hans længe ventede granskning af beskæftigelsessystemet vil anbefale regeringen at gøre, når den inden for få måneder fremlægger et udspil til en reform af hele beskæftigelsesindsatsen, skriver Information.

»Vejen frem er, at virksomhederne skal føle sig som kunder i butikken. Altså, de skal føle sig rigtig godt behandlet. Der skal være simpel adgang til jobcentrene. Det skal være sådan, at de har let ved at få fat i jobcentermedarbejdere og så videre. Og så tror jeg, at man ad den vej kan få et bedre match. Og det drejer det hele sig om,« siger Carsten Koch til Information.

Budskabet kom til landets borgmestre og økonomiudvalgsmedlemmer i en videohilsen ved Kommunernes Landsforenings kommunaløkonomiske topmøde i Aalborg, som blev holdt torsdag og fredag. Ifølge Carsten Koch har ekspertudvalget haft et stort fokus på, hvordan relationen er mellem de kommunale jobcentre og virksomhederne.

»Vi har været meget optaget af samarbejdet mellem virksomhederne og jobcentrene. Det har især interesseret os, hvordan interaktionen mellem de to kan blive bedre. Det er forskelligt fra kommune til kommune, fra jobcenter til jobcenter og fra virksomhed til virksomhed. Men generelt set er der en stor mulighed for at gøre det bedre,« siger Carsten Koch.

BRANCHENYT
Læs også