Slavelignende forhold på de danske veje

Flere af de udenlandske chauffører på de danske veje har ikke råd til et bad.

Slavelignende forhold og en hel underverden af østeuropæiske chauffører, som arbejder under horrible vilkår, mens de flytter varer og gods rundt i Europa. Sådan lyder det fra danske vognmænd, brancheforeninger, fagforeningen 3F og de danske chauffører, som møder deres udlandske kollegaer på rastepladserne, skriver Fyens Stiftstidende.

- Mange laver mad i bilen, og de har ikke penge til at gå i bad, siger Torben Dahl Jensen, som har kørt lastbil i over 30 år.

I løbet af de seneste fem år er der forsvundet 8.000 danske chaufførjob, og Transportministeriet vurderer, at der dagligt kører 3.500 udenlandske chauffører på de danske veje. Hos 3F i Odense er formand for transportgruppen ikke bleg for bruge dystre betegnelser om de vilkår, de ser de østeuropæiske chauffører arbejder under.

- Det er slavelignende forhold, siger John Noach om chauffører, der må bo i bilen i uger eller måneder og binder sig til kontrakter, hvor chaufføren hæfter for skader på bilen og bøder undervejs på turen.

"Grov udnyttelse"

Torben Dahl Jensen kører for vognmand Thomas Skjøth i Årslev, som kun bruger danske chauffører.

- Jeg vil hellere lukke min butik end byde nogen som helst de forhold, som mange af de østeuropæere kører under. Det er grov udnyttelse af de mennesker, siger han.

Danmarks nye transportminister Pia Olsen Dyhr har sammen med en række europæiske kollegaer bedt EU-Kommissionen granske de såkaldte Cabotage-regler, som blandt andet siger, at en udenlandsk chauffør kun må gøre tre stop i Danmark, før han skal hjem igen.

- Det er ikke acceptabelt, og det er ikke det, der er meningen med den vandrende arbejdskraft i EU, og jeg kender ikke mange danske chauffører, der bor på en rasteplads og laver mad over et kogeblus, siger hun.

BRANCHENYT
Læs også