Kinas bilfabrikanter ikke klar til global kamp

Besøgende på bilshowet i Detroit må se langt efter kinesiske modeller.

Forberedelserne til USA's største bilshow inden udstillingen åbner i denne uge. Foto: Uli Deck/AP

I denne uge åbner USA's største bilshow i Detroit, og det bliver uden kinesiske bilproducenter, da de ikke er parate til den globale rivalisering. For fem år siden havde mange af de kinesiske bilfabrikanter ambitiøse planer om at gå oversøisk, men dette mål er der stiltiende blevet slækket på, skriver Wall Street Journal.

Janet Wang, direktør for de internationale relationer hos Kinas sjette største bilproducent, Guangzhou Automobile Group Motor Co, siger, at selskabet ikke kommer til Detroit i år, da det stadig er i en krævende proces, der kræver en masse undersøgelse og efterforskning.

USA betragtes i dag som den hellige gral for de kinesiske bilproducenter, men før de kan gøre sin indtrængen her og på andre modne markeder, kræver det et konkurrencedygtigt produkt og en opkvalificering set ud fra et lovmæssigt synspunkt. Partner Stephen Dyer i konsulentfirmaet AT Kearney siger i et interview med Wall Street Journal, at de kinesiske beslutningstagere praktisk talt har opgivet før de er begyndt på deres planer.

En svær vej

Stephen Dyer bliver bakket op af formanden for konsulenthuset Synergistics Ltd., Bill Russo, der siger, at han ikke kender til nogen fortilfælde af kinesiske virksomheder, som er kommet fra sit fragmenteret hjemmemarked og så er lykkedes globalt.

Guangzhou Automobile Group Motor Co havde i 2013 en eksport på 550 biler til Mellemøsten og Sydamerika, hvilket i 2014 forventes, at blive øget til 5.000 biler, efter at bilproducenten får sin Trumpchi model med i den kommende storfilm Transformers 4, og er titelsponsorer for den Internationale Federation World Tour i bordtennis.

BRANCHENYT
Læs også