"DR bør nå de unge på Netflix og YouTube"

Hvis DR virkelig ønsker at nå de unge, så skal de indgå aftaler med Netflix og YouTube i stedet for at skabe egne platforme, mener cand.mag Hans Jonas Hansen i en kronik i Berlingske.

DR bør henvende sig til de unge på andre platforme end deres egne, mener cand.mag Hans Jonas Hansen. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Mediedebattens varme kartoffel efter årsskiftet har været den unge målgruppes vigende interesse for DR og licensbetaling.

I stedet for at forsøge sig med nye ungesatsninger og lave egne platforme - som eksempelvis Liberal Alliances kulturordfører Mette Bock foreslog i sidste uge og som tidligere er forsøgt med satsningen PiratTV – bør DR indgå en aftale med Netflix og YouTube. Det mener cand.mag. i medievidenskab Hans Jonas Hansen i en kronik i Berlingske. Han mener, at DR spilder licenskroner på at nå de unge.

”Deres udfordring med unge kræver ikke flere ressourcer, faktisk kan DR spare penge, hvis de blot indgik innovative samarbejder med de medieplatforme, hvor unge allerede befinder sig,” skriver Hans Jonas Hansen i Berlingske.

Det vil dog betyde, at DR skal afgive kontrollen  og indgå partnerskaber med de store kommercielle spillere fra udlandet, som man hidtil har været påpasselig med. Tidligere har DR forsøgt at trække i bremsen i forhold  Facebook, fordi der var for mange henviser til det sociale medie i DR's programmer.

”Den billige løsning er lige for næsen af dem. DR skal blot finde ud af, hvor de unge befinder sig og placere deres indhold her. De skal droppe idéen om, at de skal skabe nye medieplatforme. Hvis public service virkelig betyder noget for DR, skal de med det samme lave en aftale med Youtube og Netflix om at dele alt deres indhold (…) Der er ikke stor chance for, at de begynder at tænke på denne måde, da DR ikke vil have det godt med kun at være en mediekanal, som leverer medieindhold. Selvforståelsen står i vejen for det, da de ser sig selv som meget mere end det. De ser sig selv som et gigantisk mediehus, som er bedst til alt,” skriver Hans Jonas Hansen i Berlingske.

BRANCHENYT
Læs også