Ny trend kan ikke vælte frikadellerne af panden

Der er godt nyt til dig, der ønsker de hurtige løsninger, når du skal lave aftensmad.

Coop lancerede for to år siden convenience-produkter med klassiske retter med hakket kød såsom færdigkrydrede burgerbøffer, grydeklare kødboller og ferske pandeklar frikadeller. De blev taget godt imod af forbrugerne, og derfor udvider kæden antallet af convenience-produkter i år.

"Danskernes måltidsvaner er svære at rokke ved, når det kommer til retter med hakket kød, som jo er hovedingrediensen i de nogle af mest populære danske retter. Men vi vil gerne undersøge, hvordan vi gør det nemt for vores kunder at tilberede frikadellerne og kødbollerne", siger Esben Meier til netmediet Foodculture.dk.

Nemt tilbehør til frikadellerne

Også Dansk Supermarked og discountkæden Rema1000 vurderer, at danske forbrugere efterhånden har fået smag for lette madløsninger.

Ifølge Anders Jensen, indkøbs- og marketingsdirektør i Rema1000 planlægger discountkæden at lancere en række nye convenience-fødevareprodukter i år. Såsom færdig-mixede salater og kartofler, der er skrællede og krydrede i forvejen.

"Det er vores overbevisning, at danskerne i dag gerne vil betale lidt mere for de nemme og ovnklare madløsninger, hvis de kan se, de sparer tid i den anden ende", fortæller Anders Jensen til Foodculture.dk.

Skeler til Storbritannien

Med planerne skeler den danske detailhandel til tendensen hos de europæiske forbrugere, der i stigende grad efterspørger convenience, når det handler om måltidsløsninger. Særligt i Storbritannien er forbrugerne glade for tilberedningsklare madprodukter, viser nye forbrugertal fra analyseinstituttet The Innova Database.

Ifølge kategorigruppechef Esben Meier i Coop har danske forbrugere en indbygget skepsis med alt for nemme madlavnings-løsninger. Men danskernes holdning til convenience er ved at vende, mener kategorigruppechefen. Madspil er blevet en faktor

En anden årsag til, at danske supermarkedskæder satser på convenience nu i højere grad end tidligere, handler også om det store fokus på madspil, som er opstået i forbrugernes bevidsthed, lyder meldingen fra både Rema1000 og Coop.

"Kunderne er blevet langt mere opmærksomme på at købe ind, så de ikke kommer til at smide fødevarer ud, der har ligget og blevet for gamle i deres køleskabe. Så vil de hellere købe færdige løsninger, hvor der ikke går noget til spilde. Det er i hvert fald den tendens, vi oplever," fortæller Esben Meier.

Vi vil lave vores karbonader selv

Selvom danske forbrugere ifølge supermarkedskæderne er blevet mere åbne overfor convenience-produkter, så spår en ekspert i forbrugertrends, at danskerne fortsat vil foretrække at tilberede deres aftensmad selv. I hvert fald, når det kommer til de populære hverdagsretter med hakket kød.

"Vi er opdraget med karbonader, frikadeller og kødsovs i Danmark, og vi ved bedst selv, hvordan det skal smage. De danske forbrugere er ret traditionsbundne på det punkt, og det tror jeg ikke, at tilberedningsklare convenience-produkter i kødmontrerne kan ændre på," siger Flemming Birch til Foodculture.dk.

BRANCHENYT
Læs også