0

Elbil-branchen har bevaret gnisten trods tamt år

Der skal satses mere på private bilkøbere. Samtidig efterlyses politisk udspil.

Clever vil i løbet af 2014 opstille 50 hurtigladere, der bl.a. passer til VW e-up! og BMW i3. Foto: VW

Elbilbranchen i Danmark har ikke tabt modet, selv om der i 2013 kun bliver solgt omkring 650 elbiler - svarende til 0,3 pct. af nybilsalget.

Tværtimod iværksætter elbiloperatøren Clever nu en kampagne, der især skal gøre borgerne i hovedstadsområdet mere opmærksomme på elbiler. Både hos Clever og hos Dansk Elbil Alliance er meldingen nemlig, at elbilerne skal være mere synlige i gadebilledet, før de private melder sig som købere.

Samtidig efterlyser både Clever og Dansk Elbil Alliance, at der fra politisk side sker en omlægning af bilafgifterne i Danmark, som det også fremgår af regeringsgrundlaget.

Et stemningsskifte

"Salgsmæssigt var 2013 ikke imponerende, men der skete alligevel en positiv udvikling i andet halvår. Vi fornemmer nu, at der trods alt er ved at ske et stemningsskifte, hvor flere private bilkøbere begynder at se elbiler som et reelt alternativ," fortæller Lise Kirkegaard, der er direktør for kommunikation og marketing hos Clever.

Elbiloperatøren sætter i denne uge gang i kampagnen "Elbiler er klar. Er du?"

"Der vil bl.a. blive opsat reklameskilte, som henvender sig til pendlerne. Samtidig giver vi bilkøberne værktøj til at finde frem til, hvilken elbil der vil være rigtig for dem. En elbil er ikke længere bare en elbil. Vi har VW e-up som minebil, Renault Zoe og Nissan Leaf som lidt større biler og Tesla i premiumklassen. Samtidig er der forskellige partnerskaber med kommuner og virksomheder, som vil sende op mod 1.500 elbiler ud på vejene i år," siger Lise Kirkegaard.

Elbil og ladning er ét

Clever-kampagnen slår på, at  elbil og opladning hører sammen, og at ejere af elbiler flytter "tankningen" til hjemmet.

"Vi sælger jo ikke bilerne, men kun opladningen. Men vi vil gerne sammen med bilproducenterne tage ansvar for at bygge markedet op. Det skaber tryghed for forbrugerne med en samlet løsning," tilføjer Lise Kirkegaard.

Kampagnen indledes i denne uge i hovedstadsområdet, men senere udvides den til Sønderjylland samt Midtjylland. Det er planen at afvikle kampagnen over en måned i hver af landsdelene.

Clever er også på vej med flere nye ladestandere. Det drejer sig om 50 kraftige 50 kw-hurtigladere til de såkaldte Combo 2-ladestik, som bruges af bl.a. VW og BMW, samt om 150 22 kW-hurtigladere med hver to ladestik.

Clever råder i forvejen over 164 ladestandere af forskellige typer.

Langsigtet investering

Lise Kirkegaard lægger ikke skjul på, at Clever heller ikke i år vil få et resultat med sorte tal. Men elbiloperatøren har fem energiselskaber i ryggen. Det er SEAS-NVE, SE, NRGi, EnergiMidt og Energi Fyn.

"Vi har heldigvis nogle "rige onkler", der er vant til at investere langsigtet, og de tror fortsat på markedet," siger hun.

Samtidig understreger hun også, at der er brug for politiske udspil for at give elbilerne en fremtid i Danmark.

"På kort sigt er det helt afgørende, at elbilernes fritagelse fra registreringsafgift forlænges, når den udløber med udgangen af 2015. Samtidig må politikerne ændre bilbeskatningen i en mere grøn retning. Selv den billigste elbil er i dag meget dyrere end minibilerne," siger hun.

En fordobling i år

En afgiftsomlægning efterlyses også af Lærke Flader, der er branchechef i Dansk Elbil Alliance. Hun glæder sig over, at antallet af elbiler i Danmark fordobles i løbet af 2014, når de forskellige partnerskaber udmøntes i de cirka 1.500 nye elbiler.

"Elbilerne passer godt til kommuner og virksomheder, og de nye biler vil give elbilerne større synlighed på gaderne. Samtidig får de ansatte mulighed for at prøve elbiler og måske finde ud af, at de faktisk passer godt til deres private kørselsbehov," siger Lærke Flader.

Hun peger på, at der nu findes cirka 900 ladepunkter i det offentlige rum og cirka 60 hurtigeladere, der kan give elbilerne cirka 100 kilometers rækkevidde på 20 minutter.

Infrastruktur øger rækkevidden

"Rækkevidden er en mindre udfordring for elbilerne, når ladestrukturen er på plads. I stedet handler det om at få solgt elbiler og ladestandere som en pakke, så de private bilkøbere kan få en ladestander derhjemme. Det vil være forberedelsen til den intelligente opladning med strøm fra vedvarende energi og opladning på tidspunkter, hvor det ikke belaster elnettet," forklarer Lærke Flader.

Hun ser frem til, at der allerede i år kommer nye elbiler på markedet, men også at endnu flere elbiler er på vej.

"Volkswagen har meldt ud, at man frem mod 2018 har intentioner om 40 nye modeller inden for elbiler og hybridmodeller. Men det afhænger selvfølgelig af, at de rette rammebetingelser og dermed markedet er der. Derfor er det afgørende, at vi får en grøn omlægning af bilbeskatningen. Det er nødvendigt for at nedbringe energiforbruget og CO2-udslippet. Lige nu stiger energiforbruget, så der må ske en oplægning i retning af vedvarende energi,"tilføjer Lærke Flader.

BRANCHENYT
Læs også