Mærsk-partner var løs på tråden

Det var ikke P3-alliancen, der umiddelbart stod øverst på franske CMA CGM's ønskeseddel i foråret 2013, hvor rederiet også forhandlede med tre andre rederier.

Foto: Matt Rourke/AP

De tre rederier bag den kommende P3-alliance går ind i det omfattende samarbejde med forskellig vægt og dermed forskellig pondus og indflydelse. Udadtil vil beslutningerne fremstå enstemmigt, men internt vil optakten og diskussionerne mellem de tre store europæiske rederier ikke nødvendigvis være strømlinet, da der er tale om tre meget forskellige selskaber.

Rederierne har på den ene side det til fælles, at de er europæiske med rødder i stærke familier, der stadig har det afgørende ord, direkte eller via familiefonde. På den måde er de forskellige fra mange asiatiske containerrederier, der er ejet og styret at nationale stater som Kina og Singapore.

Men forskellen er også tydelig mellem danske Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM. Den mest iøjnefaldende er størrelsen, hvor Maersk Line og MSC med hhv. 15 og 14 procent af verdensmarkedet ligger i en klasse for sig i forhold til CMA CGM med otte procent.

Forskellig kultur

Kulturen nævnes også af kendere af de tre rederier som meget forskellig. Især efter at Nils Smedegaard Andersen overtog rolle som CEO i Maersk Gruppen og tog fat på det, som nogle betegner som en kulturrevolution, der ændrede kommunikation og åbenhed radikalt. I MSC er det fortsat den italienske Aponte-familie, der bogstaveligt og billedligt sidder for bordenden. Og i CMA CGM er det det samme, hvor den fransk-libanesiske Sadée familie styrer rederiet. Jacques, Rodolphe, Tanya Saadé.

De tre rederier kender hinanden godt og har allerede adskellige samarbejdsaftaler rundt omkring i verden, og alene et hurtigt kig i arkivet hos den amerikanske søfartsmyndighed, Federal Maritime Commission, dokumenterer samarbejdets bredde, når det gælder USA.

Da rederierne i juni 2013 besluttede at gå sammen om en hidtil uset alliance inden for containertransport med navnet P3 (3 partners), kom det som en overraskelse for de fleste. For dels havde MSC og CMA CGM allerede en stor alliance, som var forholdsvis ny og bl.a. skabt for at tryne Maersk Lines Daily Maersk concept, dels var der ikke meget der antydede, at Maersk Line for mindre end et år siden ville samarbejde med de to største konkurrenter.

Ikke førstevalg

Nu er der også noget, der tyder på, at P3 måske ikke var CMA CGM's favoritalliance. Kilder med kendskab til forløbet fortæller ShippingWatch, at det franske rederi sent i foråret 2013 forhandlede om en anden model, hvor rederiet ville blive den store deltager og dermed få den de facto veto-ret, som selvsagt er god at have i et samarbejde eller en alliance med lignende virksomheder.

Det var en alliance mellem franske CMA CGM, UASC (De Arabiske Emirater), kinesiske China Shipping og taiwanesiske Evergreen. Ifølge kilderne blev der forhandlet længe og til sidst i forløbet primært i Asien. Det der angiveligt gjorde udslaget, så forhandlingerne ikke førte til noget, var, at Evergreeen aldrig slog til og gik med på ideen. Og de tre andre var for få for det franske rederi, som især havde tiltro til de ekspansive udvidelsesplaner hos taiwaneserne.

Ifølge en række kilder var det især Rodolphe Saadé, sønnen og reelt øverste daglige leder af CMA CGM, der talte for den nye rent europæiske P3-alliance, som muligvis kan have været lanceret i forbindelse med de – for offentligheden – hemmelige box club møder, hvor lederne af de største containerrederier mødes. Maersk Lines CEO Søren Skou repræsenterer Maersk Line, mens familierne repræsenterer de to andre rederier. Møderne holdes to gange om året, og altså også i første halvdel af 2013.

Med Maersk i førersæddet

Maersk Line har allerede sat sig på førersædet i den nye alliance, der fortsat afventer godkendelsen fra de amerikanske og kinesiske myndigheder. Helt konkret er det Maersk Lines Lars Mikael Jensen, der er udnævnt til CEO i det nye selskab, som får adresse i London. Og alt andet havde nok også været utænkeligt. De tre rederier holder jævnlige møder, hvor de holder hinanden orienteret om udviklingen, men det er Lars Mikael Jensen, der har fået opgaven at sammensætte holdet, der skal stå for den daglige drift af P3, som ventes at gå i luften i slutningen af andet kvartal 2014.

Han pendler derfor for tiden mellem Marseille, Geneve og København for at finde de rigtige folk, så P3 kan få den rigtige balance, både i dagligdagen og over for sine tre store ejere. Og Europas tre store rederi-familier.

ShippingWatch har bedt CMA CGM om en kommentar til det sideløbende forhandlingsforløb, men rederiet ønsker ikke at kommentere oplysningerne.

BRANCHENYT
Læs også