Analytiker: B&O skruer lidt op for lyden af succes

Elektronikproducenten ser ud til at følge strategien, der skal føre mod bedre tider.

BeoLab 18-højttalere og BeoLab 19 subwoofer. Foto: Bang & Olufsen

Der strømmede mere optimistiske toner ud fra Bang & Olufsens hovedkvarter i Struer torsdag morgen.

Selskabet har i andet kvartal noteret fremgang - omend ganske spæd - i både omsætningen og det primære driftsresultat målt i forhold til samme kvartal i fjor.

Tonerne blev da også belønnet på børsen med en kursstigning på 10 pct. fra åbningen.

"Man skruer lidt op for lyden af succes. Det er et skridt i den rigtige retning, men det er for tidligt at få armene helt op. Det er ikke givet, at skuden er vendt fuldstændig," siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank til epn.dk.

Kina  skubber på

Det er ikke mindst satsningen på det kinesiske marked, hvor man i et samarbejde med forhandleren af luksusvarer Sparkle Roll og kapitalfonden A Capital har åbnet snart 200 butikker eller shop-in-shops. Det kan ses på omsætningen, der på BRIK-markederne er vokset med 45 procent over et år. 

Strategien

Den danske hifi-producent B&O lancerede i 2011 sin strategi "Leaner, faster, stronger". Her er hovedpunkterne:

  • Målet er, at løfte omsætningen til 8-10 mia. kr. på fem år (udskudt til 2018). Det svarer omtrent til en tredobling (2,8 mia. kr. i 2012/2013).

Det skal blandt andet lykkedes ved at fokusere på seks områder:

  • Akustik skal have heltestatus - B&O er kendt for lyd og akustik i verdensklasse. Det skal udnyttes og forfines.
  • Lancering af ny produktkategori - flere typer af produkter skal øge salget.
  • Distributionen skal optimeres - butikkerne skal være mere tidssvarende. Salg gennem flere kanaler og åbning af online salg på nettet.
  • Vækst i BRIK-landene - salget skal øges i Brasilien, Rusland, Indien og især i Kina.
  • Omstilling i produktudviklingen - effektiviteten og tempoet i udvikling af nye produkter skal øges betydeligt.
  • Hurtigere og mere enkel eksekvering - organisationen skal strømlines, så der kan træffes hurtigere beslutninger.

Men også de nordamerikanske butikker sælger godt, og samlet er de to markeder sammen med salget via tredjepartsforhandlere som Apple i stand til at opveje nedgangen på det trængte europæiske marked.

"Der er ingen tvivl om, at man nu er begyndt at høste frugterne af samarbejdet i Kina," siger Søren Løntoft Hansen.

Kernen i bedring

Ganske interessant er det også, at B&O har være i stand til at lægge en dæmper på det kraftige dyk i salget af kerneprodukterne i AV-området.

B&O omsatte i andet kvartal 2010/2011 for 630 mio. kr. kerneprodukter som eksempelvis de luksuriøse Beovision-tv. Det tal var i andet kvartal i fjor faldet til 476 mio. kr. efter et par år med kraftig tilbagegang, men ser man på udviklingen i indeværende år, er der blot tale om en tilbagegang på 2 pct. til 464 mio. kr.

Det endda på trods af fortsat store problemer på hovedmarkedet i Europa, der er gået 16 pct. tilbage, og samtidig har B&O i Europa været igennem en større omlægning af butiksnetværket, hvor 125 butikker er lukket.

Er bunden nået?

Læg dertil, at det var i andet kvartal i 2012/2013, at man lancerede det succesrige Beovision 11-tv, og det gør sammenligningsgrundlaget med perioden i år ekstra vanskelig.

"Det er en ganske stærk udvikling for AV-segmentet, og det kan være udtryk for, at man har nået bunden for det segment efter nogle rædselsfulde år," siger Søren Løntoft Hansen.

Nogenlunde samme vurdering får man andetsteds i branchen.

"Nedgangen i den traditionalle AV-forretning er mindre end frygtet, og jeg vurderer, at vi er tæt på bunden. Om der ligefrem venter vækst for AV-produkterne forude er svært at sige," siger analytiker hos Alm. Brand Markets Jesper Christensen til epn.dk.

Mindre vækst i Play

Han peger på, at det værste formentlig er overstået på det europæiske marked, at B&O har lanceret en ny og spændende højttalerteknologi og at man har butikslukningerne bag sig. Altsammen udfordringer for AV-forretningen.

Til gengæld ser det ud til, at den kraftige vækst, der har præget det noget billigere Play-brand, er aftaget. B&O har i kvartalet noteret en fremgang i salget på knap 6 pct.

"Den vækst er primært skabt på e-handel og hos tredjepartsforhandlere. Det vil sige, at B&O-forhandlerne har oplevet tilbagegang i salget af Play, og det giver grund til panderynker.

Det vil jeg holde meget øje med. Hvis man skal skabe en bro fra Play til kerneprodukterne, så er det netop hos B&O-forhandlerne, at det kan ske. Men udviklingen kan måske hænge sammen med butikslukningerne i Europa," siger Søren Løntoft Hansen.

Savner nylanceringer

Det har samtidig været småt med nye Play-produkter i kvartalet, og det spiller formentlig også ind.

"Det er skuffende, at Play-væksten flader ud. Mit bud er, at det skyldes manglende produktlanceringer. Man har måske lavet et par relanceringer, men det er ikke nok til at skabe stor vækst," siger Jesper Christensen.

Tabel for Bang & Olufsens regnskab for andet kvartal af 2013/14:

Mio. kr. 2. kvartal 2013/14 2. kvartal 2012/13 Hele år 2012/13
Nettoomsætning

822

819

2.814

Bruttoresultat

351,3

357,8

1.095,9

EBIT

30,7

26,2

-188

Resultat før skat

16,7

22,9

-212

Nettoresultat

7,9

15,4

-160

BRANCHENYT
Læs også