J. Lauritzen tror på sorte tal igen

Der er tabt milliarder. Forretningen er skåret til. Væk er produkttank og shuttle. Nu kan der kigges fremad.

Foto: Søren Svendsen/J. Lauritzen

Jan Kastrup-Nielsens første år som øverste chef for J. Lauritzen har været alt andet end morsomt. Nedjustering på nedjustering i det 130 år gamle rederi. Frasalg af produkttank, som alle andre satser på. Ud med shuttle-tank. Frasalg af en del af Axis Offshore til den norske partner, HitecVision, hvorved 50-50 fordelingen forsvandt i en enhed, som ellers var udset til at være spydspids i ekspansionen.

I februar er det præcis et år siden, at Jan Kastrup-Nielsen overtog rollen som CEO efter Torben Janholt, som ikke havde fortrudt meget i sin mangeårig stilling som leder af J. Lauritzen udover måske de mange tørlastskibe, der blev bestilt i de glade år frem mod 2010.

Den slanke linje er på plads

Endelig, et år efter sin tiltræden, tør Kastrup-Nielsen kigge fremad igen og erklære den omfattende barbering af J. Lauritzen for tilendebragt, og han er ikke bleg for at komme med et bud på, hvornår der igen er sorte tal på bundlinjen.

"Vi har gennemført vores strategiske målsætninger om at tilpasse forretningsporteføljen. Med det seneste frasalg er vi endeligt på plads. Inden udgangen af februar  er flåden af produkttankskibe overdraget til den nye ejer, og hvis alt går som planlagt overdrages shuttle-tankskibene til maj," forklarer Jan Kastrup-Nielsen til ShippingWatch.

De to store frasalg har givet 190 mio. USD i likvider, hvilket har lunet i den drænede kasse på Skt. Annæ Plads i det centrale København. Herudover har det gjort rederiet i stand til at nedbringe sin dyre gæld i det obligationslån, man måtte optage. Soliditeten er ifølge ShippingWatchs oplysninger havnet på den pæne side af 40 procent, og nu kan J. Lauritzen igen kigge fremad og er i gang med nye investeringer, fortæller Jan Kastrup-Nielsen:

Fire nye bulk skibe

"Vi begynder at have handlefrihed igen. Vi er tæt på at færdiggøre en aftale om at kontrahere fire Supramax tørlastskibe med levering i 2016 og 2017. De skal leveres fra værfter i Kina og Japan. Jeg tror sidste gang, vi bestilte tørlast-tonnage, var i 2010," siger han og understreger, at fremtiden for J. Lauritzen hedder tørlast og gas, hvortil kommer Axis Offshore, hvor J. Lauritzen sidder tilbage med 34 procent af aktierne.

Udover kontraheringen af nybyggeri har rederiet i løbet af fjerde kvartal 2013 indgået aftaler om langtidscharter af ti tørlastskibe, som ikke mindst skal erstatte nogle af de meget dyre skibe, J. Lauritzen har fået på time charter, og som skal udfases inden for 2014 og 2015 i forbindelse med udløb af nuværende charteraftaler.

Gasflåden, som tidligere har været nævnt som en kandidat i en konsolideringbølge, skal også udvikles ifølge Kastrup-Nielsen.

"Det er ikke en konsolidering, der ligger for her. Vores gas-segment har givet overskud siden 2003, men vi har ikke lagt nye skibe til længe. Det er også et område, vi vil udvikle i 2014."

BRANCHENYT
Læs også