Europæisk bilsalg faldt for sjette år i træk

Det skaber bekymring for, om et opsving nu også er på vej.

Det samlede europæiske bilsalg for 2013 er faldet for sjette år i træk, hvilket kan skabe bekymring om, hvorvidt et bredere opsving er på vej, da salget af biler er en såkaldt ledende indikator for den samlede økonomi.

The European Automobile Manufacturers' Association (Acea) har offentliggjort nye tal for bilbranchen, der viser, at 11,9 mio. nye biler blev indregistrerede sidste år. Det er et fald på 1,7 pct. sammenlignet med forrige år og det værste siden 2003, hvor Acea begyndte at indsamle data fra de europæiske markeder. Det skriver Wall Street Journal.

På trods af det dystre billede i 2013 er det værd at bemærke, at der i de sidste måneder af året rent faktisk var en lille stigning i nyregistreringer. Der kunne således i december registreres en vækst på 13 pct., hvilket er det højeste niveau siden 2009, og en tendens som mange håber, bider sig fast.

Yann Delabrière, administrerende direktør for virksomheden Faurecia, der er en af Europas største leverandører af bilkomponenter, siger til Wall Street Journal, at  det europæiske marked for første gang i to til tre år er begyndt at vise sig fra sin bedre side.

De helt store vindere i 2013, blev Mazda Motor med en stigning i ny registreringer på 16,1 pct. i forhold til forrige år, Jaguar Land Rover steg med 9,7 pct. og Renault, Mitsubishi Motors samt Daimler lå på omkring 4,2 pct.

Ny registreringerne hos PSA Peugeot Citroën og Fiat faldt med henholdsvis 8,4 pct. og 7,1 pct., hvor General Motors (minus 4,3 pct.), Ford Motor (minus 3,2 pct.) og Nissan Motor (minus 2,6 pct.) klarede sig væsentligt bedre.

Europas bilmarked halter dog stærkt efter USA og Kina. Nyregistreringer i Nordamerika steg med 7,5 pct. sidste år og med 23 pct. i det kommunistiske styre, der har været præget af store reformer de seneste mange år.

BRANCHENYT
Læs også