Bilistklubben ADAC langer ud efter kritikere

Tysk bilindustri søger den neutrale linje i sagen om påstået manipulation med bilafstemninger.

ADAC-præsidenten Peter Meyer benyttede prisuddelingen i München til at kalde de tyske mediers omtale af sagen om eventuel manipulation for "skandalejournalistik". Foto: ADAC

Det skulle have været den store festaften for den tyske bilistklub ADAC, der torsdag i Allerheiligen-Hofkirche i München uddelte sine Gelben Engel-bilpriser ved en fest med 400 gæster først og fremmest fra den tyske bilindustri.

Men tyske mediers antydninger om manipulation med nogle af afstemningerne, spolerede en del af festen for ADAC.

Bilistklubben benyttede derfor lejligheden til at lange ud efter kritikerne, men afviste igen at fremlægge de omdiskuterede afstemningstal.

ADAC: Usandheder

Sagen om påstået manipulation med tallene kom frem i avisen Süddeutsche Zeitung, der på baggrund af ADAC-kilder og ADAC-dokumenter, har skrevet, at årets vinder af titlen som tyskernes yndlingsbil, Volkswagen Golf, ikke fik 34.299 stemmer som oplyst af ADAC, men kun en tiendedel - 3.409 stemmer.

Det tager noget af storheden ud af afstemningen.

Forretningsføreren i ADAC, Karl Obermair, beskyldte ifølge Spiegel Online medierne for "insinuationer, usandheder og meningsløshed".

I stedet fremhævede Karl Obermair nogle af ADAC aktiviteter i 2013. Redningshelikoptere var lettet 50.000 gange, klubbens vejassistance havde ydet hjælp til 4,2 mio. bilister og klubben havde fået yderligere 1,1 mio. nye medlemmer, så der nu er næsten 19 mio. medlemmer.

Præsident: En skandale

ADAC-Præsident Peter Meyer fulgte op med at kalde artiklerne for "en skandale for journalistikken".

ADAC afviser dog stadig at offentliggøre tallene fra årets afstemning, selv om det af og til er sket. Men ADAC henholder sig til, at der ikke er tradition for at offentliggøre tallene, og at man ikke har pligt til.

Hertil konstaterer Süddeutsche Zeitung så, at ADAC fremlagde mange tal - men ikke de vigtige om Gelben Engel-afstemningerne.

Forsigtige chefer

Avisen har også forsøgt at få chefer fra de tyske bilproducenter til at forholde sig til kritikken. Bilcheferne har dog valgt den forsigtige og neutrale side.

"Det er trist, at der altid bliver søgt efter noget negativt. For mig er tallene ikke så relevante," lyder der fra Wolfgang Porsche, der er bestyrelsesformand for bilproducenten af samme navn.

Chefen for Volkswagen, Martin Winterkorn, siger til avisen, at han ikke kan forestille sig, at der har været manipuleret med tallene. I stedet fremhæver han ADAC's store betydning med næsten 19 mio. medlemmer.

Tallene har betydning

Kun Audi-chefen Rupert Stadler giver udtryk for, at deltagelsen i afstemningen selvfølgelig har betydning.

"Dette er en sag, som ADAC må håndtere internt. Men hvis der i stedet for 300.000 stemmer kun er afgivet 3.000, så er det selvfølgelig relevant," siger Rupert Stadler.

BRANCHENYT
Læs også