Toyota tror på brintbiler - også i Danmark

Det japanske bilmærke sidder stort set alene på hybridmarkedet i Danmark.

Toyota sælger fem hybridmodeller i Danmark: Ayris, Auris, Auris Touring Sport, Prius og Prius+. Foto: Toyota

Mens det fortsat er op ad bakke for elbiler i Danmark, har det japanske mærke Toyota mere succes med salget af hybridbiler i Danmark. Og så tror mærket også på brintbilerne.

I 2013 blev der i Danmark solgt 647 elbiler, men Toyota har alene solgt 1.062 hybridbiler. Dermed var mærket i fjor stort set enerådende i Danmark med en markedsandel på 94 pct.

"Vi er særdeles tilfredse. Vi mærker en stigende interesse og efterspørgsel efter hybridbiler. Hver femte Yaris og hver fjerde Auris blev i fjort solgt som en hybridmodel, og vi er overbevist om, at salget af hybridbiler vil stige yderligere i år," fortæller Anders Tystrup, der er pressechef hos Toyota i Danmark.

Ingen tro på elbilen

Han understreger derfor også, at Toyota har mere fokus på hybridbiler end rene elbiler.

"Vi tror ikke på elbilen på den korte bane. Hybridbilerne er blevet billigere, så man nu kan købe en hybridbil for under 200.000 kr.," siger Anders Tystrup.

Toyota har i øvrigt lige rundet en milepæl med 6 mio. solgte hybridbiler på verdensplan. Det sker kun ni måneder efter, at mærket rundede 5 mio. hybridbiler.

Lige nu sælger Toyota 25 forskellige hybridbiler i 80 lande, og 15 nye modeller er på vej i de kommende år.

Det næste er brintbiler

Men på vej er også en brintbil i Toyota Avensis-størrelse.

Toyota FCV (Fuel Cell Vehicle) skal komme på markedet i 2015, selv om en tysk rapport netop har fastslået, at brintbilerne i mange år fremover fortsat vil være alt for dyre at producere.

"Og det er en model, som jeg meget vel kan se for mig også i Danmark," siger Anders Tystrup. Han henviser til, at både Toyota og Hyundai er med i et nordiske samarbejde, hvor regeringerne har forpligtet sig til at arbejde for udbredelsen af en infrastruktur frem mod 2015.

Billigere teknologi

Han peger på, at teknologien i brintbilerne trods alt til stadighed bliver billigere.

"For nogle få år siden kostede brændselscelle-teknologien til en bil cirka 1 mio. kr. Til Toyota FCV er prisen nu 300.000 kr. Hertil kommer så selv bilen. Men brændselscelle-anlæggene bliver stadig mindre og billigere," fortæller Anders Tystrup.

Flere brinttanke på vej

Med i brintbilsamarbejdet er også firmaet H2 Logic A/S i Herning. Firmaet producerer både brintmotorer til arbejdskøretøjer som gaffeltrucks og lufthavnstraktorer og brintstationer til optankning af biler og arbejdskøretøjer.

Firmaet står bag de to eksisterende brinttankanlæg i Danmark. Der er et i København og et i Holstebro, men i løbet af 2014-2015 kommer der yderligere otte tankanlæg til.

I år kommer yderligere to anlæg i København samt et i Vejle og et i Aalborg. I 2015 følger så Aarhus, Odense, Esbjerg, Herning og endnu en tank på Sjælland efter. Se udbygningskort her.

"Med de to stationer, der nu er i drift, er det faktisk muligt at køre på tværs af landet, da en brintbil har en rækkevidde på cirka 500 kilometer," fortæller Mikael Sloth, der er forretningsudviklingschef hos H2 Logic.

Det tager tid

"Udbygningen sker dels for EU-midler, og dels håber vi også at få del i pengene fra regeringens infrastrukturpulje. Samtidig arbejder vi tæt sammen med bilproducenterne. Foreløbig er det os, der driver tankene, men på længere sigt er det planen, at andre kan overtage tankanlæggene. I Holstebro sker det i samarbejde med Vestforsyning. Lige nu er vi med til at løbe projektet i gang," fortæller Mikael Sloth.

Han har også bidt mærke i den tyske rapport om brintbiler, men er alligevel overbevist om brintbilernes fremtid - også i Danmark.

"Men det er en langvarig proces. Toyota var cirka otte år om at sælge en mio. hybridbiler. Så det vi er med til at sætte i gang nu, tager måske først for alvor fart om 10-20 år.

Derfor er det også vigtigt, at politikerne giver  branchen nogle fornuftige rammevilkår. Lige nu virker det desværre som om, at politikerne har brændt fingrene på solcellesagerne, hvor nogle lukrative tilskudsordninger gav en boom, så reglerne gentagne gange måtte laves om," forklarer Mikael Sloth.

Usikkerhed om afgift

Brintbilerne er fritaget for registreringsafgift på lige fod med elbilerne. Men det er en ordning, der udløber med udgangen af 2015, selv om politikerne har antydet vilje til en forlængelse.

"Men i stedet for lappeløsninger i yderligere nogle år, bør politikerne lave en omlægning over 10-15 år, så alle kender de fremtidige betingelser. Lige nu betales der for eksempel meget mere i moms af en brintbil end af en konventionel bil, fordi udgangsprisen er højere," siger Mikael Sloth.

Han erkender også, at det på nuværende tidspunkt ikke er nogen god forretning at drive en brinttank.

"Lige nu har vi fastsat prisen på brint ud fra prisen på benzin, så prisen for at køre en kilometer i bilen er den samme, uanset om det er en benzinbil eller en brintbil. Hvis man skal lave en forretning ud af det, drejer det sig om volumen, og det vil vare nogle år at opnå det," tilføjer Mikael Sloth.

BRANCHENYT
Læs også