Costa Concordia gør forsikringen dyrere i 2014

Alt imens prisen for Costa Concordia-ulykken er steget måned for måned, er det gået samme vej med præmierne.

Costa Concordia-ulykken gør forsikringer dyrere for rederier. Foto: Andrew Medichini/AP

90 procent af verdensmarkedet er samlet i de 13 P&I-klubber, som via forsikringer og genforsikringer mindsker risikoen for den enkelte, men rederierne slipper ikke for at betale mere for at dække det økonomiske "hul" efter Costa Concordia-ulykken.

AON, der er en af verdens fire-fem forsikringsmæglere, som rederierne trækker på, når de skal finde det rigtige forsikringsprogram, har opgjort stigningerne, der viser, at især passagerrederier fortsat rammes af ulykken. Stigningen i præmierne bliver på hele 20 procent, hvilket dog er noget mindre end i 2013, hvor præmierne sted med hele 125 procent. Tank, tørlast og container rammes mindre dramatisk med stigningerne i præmierne på godt fem procent.

Ifølge Simon Schnorr, head of P&I hos AON, er det dog ikke alene den store ulykke, der igen i år belaster klubberne og dermed og rederierne. Der er opstået et stigende pres fra klubbernes bagland for at forbedre forsikringsresultaterne, lyder det, fordi afkastet er for lavt.

Costa Concordia kun en ting

"Der er flere ting, der ligger bag de præmiestigninger, som vil få effekt fra 20. februar i år. Den økonomiske effekt af Costa Concordia ulykken er blot en af dem. Hertil kommer, at kravene generelt er blevet større. Hvor man for nogle år siden kun havde få krav i 100.000 dollar størrelsen, er der i dag mange krav i den størrelse. Herudover er nogle af klubberne under pres, fordi de ikke gør det godt nok," siger Simon Schnorr til ShippingWatch.

Det er andet år i træk, at udgifterne til hævningen, fjernelsen og i sidste ende ophugningen af Costa Concordia får effekt på præmierne. I februar 2013 kom det frem, at præmierne inden for tørlast ville stige med 39 procent og med 16 procent for tank og container. Når passagerområdet er steget væsentligt mere begge år, er der er en sammenhæng mellem segmenterne, og at Costa Concordia som krydstogtsskib rammer især passagerområdet.

Vil fortsætte flere år

Simon Schnorr regner med, at de generelle præmiestigninger vil fortsætte nogle år endnu, da tendensen til flere store ulykker forventes at fortsætte, ligesom at han mener, at konkurrencen mellem de 13 klubber er for lille. Vurderingen af den økonomiske regning for Costa Concordias forlis er steget fra først 0,75 mia. USD til i dag omkring 1,2 mia. USD. Alene den halve mia. USD er gået til at fjerne vraget.

Alle skader, der har en værdi på over ni millioner USD, dækkes solidarisk af de 13 klubber herunder deres reassurance programmer, men det betyder så til gengæld, at præmierne stiger for alle, når der er tale om store skader og store enkeltskader som Costa Concordias forlis.

Hos Skuld vurderede Helle Lehmann, Senior Vice President og Head of Office i København, allerede for et år siden, at branchen måtte imødese nye prisstigninger.

"Jeg forudser, at P&I præmier fremover vil være påvirket af en udvikling, der viser stigende omkostninger for krav, og at store skader vil forsætte med at påvirke reassurance præmierne, der formentlig vil fortsætte med at stige," sagde hun.

De 13 P&I klubber er de følgende:

  • American Club
  • Britannia
  • Gard
  • Japan Club
  • London Club
  • North of England
  • Shipowners Club
  • Skuld
  • Standard Club
  • Steamship Mutual
  • Swedish Club
  • UK P&I Club
  • West of England
BRANCHENYT
Læs også