Arbejdet i gang på verdens største containerskib

Det koreanske værft Hyundai Heavy Industries har taget fat på arbejdet med at bygge fem 19.000 teu containerskibe for China Shipping Container Lines.

Foto: Weng Lei/AP

Arbejdet med verdens største containerskibe er kommet i gang på det store koreanske skibsværft Hyundai Heavy Industries. Oprindeligt skulle de fem containerskibe i ordren fra China Shipping Container Lines have været på 18.400 teu, men rederiet valgte kort før deadline at gøre brug af en mulighed for at tilføje kapacitet på yderligere 600 containere, og dermed er de nu større end de 18.400 teu store TripleE-skibe, som Maersk har fået fremstillet på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

De nye 19.000 teu-skibe, hvoraf det første skal leveres til China Shipping Container Lines i november i år, mens resten skal leveres inden udgangen af første kvartal 2015, bliver 400 meter lange og 58,6 meter brede. De skal drives frem af en 77.200 hk stor elektronisk styret hovedmotor, og derudover har de et ballastvandsystem, der skal kunne håndtere 3.000 kubikmeter vand i  timen, skriver Maritime Executive.

Hyundai Heavy Industries har sammen med de to andre store koreanske værfter fået godt fat i containerindustrien, og de sidder på stort set alle ordrer, der bliver lagt i segmentet for de helt store containerskibe, de såkaldte Ultra Large Containerships, ULCC'erne, og værft Hyundai Heavy Industries alene har vundet 102 ordrer ud af de eksisterende 372 skibsordrer.

China Shipping Container Lines får næppe lov at beholde diplomet for verdens største skibe ret længe, da blandt andet parterne i P3-samarbejdet, Maersk Line, CMA CGM og MSC, som del af deres planer vil sejle med skibe, der har en kapacitet på 19.200 teu.

Læs også