Vi har verdensrekord i grønne afgifter

Danskerne betaler høje grønne afgifter, men mere er måske i vente.

De danske bilejere beskattes hårdt i Danmark, men beskatningen skal i højere grad beregnes efter forureningen og brændstofforbruget, mener OECD. Arkivfoto: Thomas Borberg

Hvis de grønne afgifter for alvor begynder at kunne mærkes i dit daglige budget, så skal du ikke undre dig.

Det er nemlig meningen med de seneste skattereformer, der til gengæld har sænket skatten på arbejde.

Men skattepolitikken har sin pris. Danmark ligger nemlig nu på en sikker førsteplads, når det drejer sig om grønne afgifter. Vi har faktisk verdensrekorden.

Det viser OECDs nye landerapport for Danmark.

De samlede energiafgifter er over 4 pct. af bruttonationalproduktet, BNP. Tættest på os er Holland, Tyrkiet, Israel og Finland, men de holder alle beskatningen under 4 pct.

Ikke overraskende er det lande som Mexico, USA og Canada, der indkræver færrest grønne afgifter. I USA udgør de grønne afgifter således blot ca. 0,75 pct. af BNP.

Mere effektiv opkrævning

Men ifølge OECD kan afgiftsopkrævningen effektiviseres. Det skyldes, at en meget stor del af forklaringen på de høje afgifter er, at vi beskatter bilkøb så højt. Så at bilafgifterne er ekstremt høje herhjemme, skyldes altså udelukkende salg af biler, brugen af dem og dermed forureningen beskattes ikke i særlig høj grad.

Det kunne løses ved at sætte afgifterne på eksempelvis diesel op. Men det ville kunne udløse en problematik omkring grænsehandel, advarer OECD.

OECD noterer sig, at regeringen har opgivet en vejskat i og omkring København. Det ville ellers være en effektiv måde at beskatte på ikke mindst af hensyn til miljøet. Anbefalingen lyder på, at vi i stedet for at beskatte bilkøb i højere grad beskatter brug af den. Det kan være i form af vejskatter eller afgifter på brændstof.

OECD anbefaler i øvrigt også, at den høje marginalskat herhjemme sænkes og at boligskatten hæves. Den anbefaling får opbakning fra bl.a. tænketanken, CEPOS.

Skattelettelser vil hjælpe

"Regeringen bør lytte til OECDs anbefaling om at lette den øverste marginalskat på arbejde. Den udgør i Danmark 56 pct. og når afgifter indregnes udgør den 67 pct.  Det er højt og det hæmmer arbejdsindsatsen, produktiviteten, og det gør det sværere at tiltrække dygtige udlændinge til det danske arbejdsmarked. Endvidere fremfører OECD, at den høje marginalskat medfører, at det bliver mindre attraktivt for unge at tage uddannelser der giver en høj løn," siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS, til epn.dk.

OECD fremhæver, at man samtidig med lavere topskat skal øge boligskatten.

"Dette er en mulighed, som samlet set vil øge arbejdsudbuddet. Der er dog bedre muligheder for at finansiere lavere marginalskat ved at reducere de offentlige udgifter. Thorning-regeringen har to gange finansieret lavere skat med lavere udgifter. Dels via skattereformen i 2012 og ved vækstplanen i 2013," siger Mads Lundby Hansen.

Læs også