Smedegaard-fejl er svær at forklare

Kritik af A.P. Møller - Mærsks adm. direktør kan være opsparet irritation, siger en Mærsk-kyndig. Mærsk vil ikke bidrage til spekulationerne.

Skibsreder og koncernchef Nils Smedegaard Andersens håndtering af Dansk Supermarked-salget har vakt opsigt både på og uden for Esplanaden. Foto: Magnus Møller/Polfoto

Nils Smedegaard Andersens håndtering af Dansk Supermarked-salget har vakt stor opsigt både på og uden for Esplananden. Ifølge en person med et stort netværk i virksomheden og et indgående kendskab til kulturen på Esplanaden var brevet til medarbejderne ikke, hvad man normalt forbinder med A.P. Møller - Mærsks adm. direktør, fordi det så nemt kunne opfattes som om, at Dansk Supermarked ikke var til salg. Noget, der alligevel skete.

»Brevet til medarbejderne i Dansk Supermarked var et usædvanligt træk. Hvis man ser nøgternt på selve formuleringerne i brevet, er det svært at sætte fingeren på noget konkret, men brevet kunne næsten også kun opfattes som et ”ikke-til-salg-skilt” – få måneder før et salg blev en realitet. Det fremstår ikke så ”upright”, som Smedegaard plejer at være,« siger personen, som dog alligevel peger på, at kritikken af Nils Smedegaard Andersen måske er opstået, fordi man har ventet på, at han skulle begå en fejl, og at det derfor er belejligt...

Læs også