VW overvejer at tilbagelevere bilpris

ADAC skal ikke optræde som Hollywood, mener tysk minister.

Så glad var VW-chefen Martin Winterkorn for at modtage prisen til VW Golf som tyskernes yndlingsbil 2014. Nu føler han og VW sig ført bag lyset af ADAC Foto: ADAC

Prisuddelingen er overstået, og nu sidder den tyske bilistklub ADAC tilbage med tømmermændene, den bitre smag i munden, den dårlige samvittighed og en ramponeret troværdighed.

Oven i det hele kommer så, at den tyske bilproducent Volkswagen overvejer at tilbagelevere den pris, som VW Golf fik som tyskernes ynglingsbil 2014.

Samtidig rejses der fra politisk side hård kritik mod ADAC, der ligefrem opfordres til at finde tilbage til rødderne.

Svindel med bilafstemninger

Årsagen er tysk presses afsløring af, at ADAC gennem flere år har manipuleret med stemmetallene i de populære bilafstemninger. Bilistklubben har ellers forsøgt at sælge sine Gelben Engel-bilpriser under indtryk af, at klubbens næsten 19 mio. medlemmer havde mulighed for at deltage i de forskellige afstemninger.

ADAC bør tage sig mere af det enkelte medlem i stedet for at tænke på show og glimmer. ADAC er trods alt ikke Hollywood.

Alexander Dobrindt, tysk trafikminister

Men Süddeutsche Zeitung kunne blandt andet afsløre, at der ikke var afgivet 34.299 stemmer på VW Golf, som oplyst af ADAC. Det reelle tal var kun cirka en tiendedel 3.409.

Samtidig har avisen også gravet frem, at ADAC også tidligere har pumpet stemmetallene kunstig op.

Kritik af pressen

ADAC afviste i første omgang alle beskyldninger, men afviste også at fremlægge dokumentation for stemmetallene.

Og ved den store prisuddeling torsdag i Allerheiligen-Hofkirche i München beskyldte bl.a. ADAC's forretningsfører, Karl Obermair, og ADAC-præsidenten, Peter Meyer, de tyske medier og i særdeleshed Süddeutsche Zeitung for at fremføre insinuationer, usandheder og føre skandalejournalistik.

Men søndag måtte ADAC alligevel erkende, at der var blevet manipuleret med tallene, og som en konsekvens heraf fratrådte klubbens kommunikationschef og chefredaktør, Michael Ramstetter, med øjeblikkelig virkning.

Michael Ramstetter påtog sig alene ansvaret for sagen.

ADAC er ikke Hollywood

Men det var dog ikke nok til at lægge låg på sagen. Mandag meldte den tyske trafikminister Alexander Dobrindt (CSU) ud, at ADAC burde lægge alle kort på bordet og fortælle, hvad der var foregået.

Og i dag er han endnu hårdere i sin kritik og antyder, at ADAC-koncernen har spredt sig over for mange forretningsområder. Udover vejhjælp gælder det bl.a. redningstjeneste, rejsebureau-virksomhed, test af både biler og biludstyr, biludlejning, forsikring og forskellige finansielle ydelser.

"ADAC bør nok koncentrere sig om de oprindelige opgaver, yde service til medlemmmer og være de tyske bilisters talerør. Klubben bør tage sig mere af det enkelte medlem i stedet for at tænke på show og glimmer. ADAC er trods alt ikke Hollywood," siger Alexander Dobrindt til Spiegel Online.

Nu undskylder ADAC

Derfor har ADAC da også haft travlt med at undskylde over for både offentlighed, medlemmer, bilbranche og Süddeutsche Zeitung.

Men i dag retter Volkswagen så et nyt slag mod ADAC ved at fortælle, at man overvejer at tilbagelevere prisen.

"Vi forventer nu en grundig forklaring," siger en talsmand fra VW til Süddeutsche Zeitung med en tilføjelse om, at ADAC bør gennemføre en omstrukturering.

Sagen har nemlig også kostet på VW-imagekonto, fordi afstemningen ikke har været, hvad ADAC har givet udtryk for. Den årlige ADAC-prisuddeling har ellers været en af de vigtigste begivender for den tyske bilindustri.

VW føler sig ført bag lyset

Men nu er holdningen hos Volkswagen, at det i år ikke har været positivt for koncernen, at topchefen, Martin Winterkorn, mødte op i München for at modtage prisen. Tværtimod føler bilkoncernen sig ført bag lyset af bilklubben.

Derfor har VW meddelt, at man overvejer at tilbagelevere prisen. Om det sker afhænger af, hvad en intern ADAC-undersøgelse vil afsløre.

Også BMW og Daimler, der var blandt andre prismodtagere, har bedt ADAC forklare sig.

Topfolk bliver

ADAC har foreløbig fortalt, at sagen ikke får konsekvenser for andre af topfolkene i bilistklubben. Tværtimod giver Peter Meyer at han vil blive på posten og arbejde hårdt på at genskabe klubbens troværdighed.

Men i den tyske bilbranche undrer man sig over, at Michael Ramstetter skulle have været den eneste, der vidste besked om stemmetallene.

"At kommunikationschefen har gjort dette, uden at andre i ledelsen vidste besked, lyder urealistisk," siger en anonym chef fra bilbranchen til Süddeusche Zeitung.

Politikere blander sig

Og ydermere er sagen nu også blevet politisk.

CSU-chefen Horst Seehofer giver således udtryk for, at han "ikke er overrasket", fordi man også i andre sammenhænge har undret sig over tal fra ADAC. Det gælder bl.a. tal for vejskatter.

Samtidig har forbrugerminister Heiko Mass (SPD) krævet en omfattende forklaring fra ADAC.

"Manipulationssagen er gået hårdt ud over bilisternes tillid til organisationen," siger Heiko Maas til Süddeutsche Zeitung.

Derfor ser det lige nu ud til, at ADAC selv har mest brug for en "gul engel".

Læs også