Presset stiger på bilistklubben ADAC

Nu interesserer anklagemyndigheden sig for sagen. VW opgiver reklamekampagne.

ADAC-præsident Peter Meyer fortsætter på posten trods afstemningsskandalen. Foto: ADAC

Den tyske bilistklub ADAC er kommet under massiv beskydning på grund af de manipulerede afstemninger om Gelben Engel-bilafstemningerne.

Flere tyske ministre har allerede efterlyst grundige forklaringer fra ADAC, Volkswagen overvejer at tilbagelevere en pris og har samtidig opgivet af benytte prisen i en reklamekampagne.

Desuden har den tyske bilindustri i VDA (Verband der Automobilindustrie) krævet en forklaring.

Yderligere har statsadvokaturet fattet interesse for sagen. Det skriver branchesitet  Automobilwoche.de.

Prestige er gået tabt

Der har indtil været stor prestige forbundet med Gelben Engel-bilpriserne. Når bilproducenterne har modtaget en pris, har det straks medført en pressemeddelse og reklamekampagner i medierne.

Men denne gang har Volkswagen valgt reklamerne fra.

"Denne gang vil vi ikke udnytte Gelben Engel-prisen til annoncering," siger en talsmand fra VW til Automobilwoche.

Hvis Volkswagen beslutter sig for at tilbagelevere prisen, vil det være endnu et slag til ADAC.

Hvem vidste hvad?

Hos ADAC har den nu forhenværende kommunikationschef og chefredaktør for bladet Motorwelt, Michael Ramstetter, alene påtaget sig ansvaret for skandalen, selv om kilder i bilbranchen over for tyske medier har givet udtryk for, at andre i topledelsen må have vidst besked.

Også avisen Süddeutsche Zeitung, der bragte de første afsløringer i sagen, rejser i dag spørgsmålet: Hvad vidste præsidenten og forretningsføreren?

Avisen henviser til, at topledelsen i en uge afviste, at der skulle være tale om manipulation.

Topfolk fortsætter

Men foreløbig bliver ADAC-præsidenten Peter Meyer og forretningsfører Karl Obermair på deres poster for at få ryddet op i sagen.

ADAC har i dag udsendt en pressemeddelelse, hvor Peter Meyer beklager sagen, men også bedyrer sin uskyld.

"Med stor sorg tager jeg den offentlige kritik til mig. Vi tager kritikken meget alvorligt, og vi vil nu arbejde på at genskabe den troværdighed og tillid, der er gået tabt. Vores medarbejdere er klar til 24 timer i døgnet at stå til rådighed for vores næsten 19 mio. medlemmer," hedder det fra præsidenten.

Samtidig lover han, at der på klubbens årsmøde i maj til blive fremlagt planer for, hvordan der kan skabes mere åbenhed og gennemsigtighed i organisationen.

En kaninavlerforening

Automobilwoche.de har i øvrigt fået en kommunikationsekspert til at kommentere sagen, og han er ikke imponeret. Tværtimod mener han, at der bør ske en omlægning af ledelsen.

"ADAC er blevet en stat i staten, en kæmpe organisation med en voldsom stor pengestrøm. Men ADAC har også organiseret sig som en kaninavlerforening," lyder den hårde dom fra Klaus Kocks.

Læs også