Statoil opgiver luksusbenzin

Danskerne gider ikke betale over 20 øre ekstra for en liter benzin.

Statoils Bio95 2G udgår sammen med Ultima-benzinen. Til gengæld er nye produkter på vej. Foto: Statoil

De danske bilister køber nye minibiler, og derfor vil de heller ikke betale godt 20 øre ekstra for en såkaldt luksusbenzin.

Det er baggrunden for, at olie-og benzinselskabet Statoil frem mod 1. april vil udfase sin Ultima 95 blyfri benzin. Det sker samtidig med udfasning af oktan 98 benzin og den "grønne" Bio95 2G benzin.

Den sidste er en almindelig benzin tilsat bioethanol. 2G bioethanolen vil fremover være blandet i den normale benzin. Den skal ifølge lovgivningen indeholde mindst 5 pct. bioethanol.

For ringe omsætning

"Vi kan se, at omsætningen ikke står mål med omkostninger ved at distribuere produkterne, og derfor kan vi udnytte kapaciteten bedre med andre produkter," fortæller Per Brinch, der er kommunikationschef hos Statoil.

Ultima-benzinen er et dansk fænomen, da Statoil afhængig af landene benytter forskellige navne. Det er modsat konkurrenten Shell, der sælges sine FuelSave-produkter under samme navn i alle lande.

Mere plads til diesel

Per Brinch ønsker endnu ikke at fortælle, hvad der skal erstatte de to udgående produkter. Men der skal være mere plads til diesel.

Om ladestandere til elbiler eller gas- og brinttanke er blandt mulighederne, ønsker han ikke at svare på.

"Vi følger selvfølgelig markedet. Men lige nu er der ikke rigtig noget marked på de områder," siger Per Brinch.

Længere med Miles

Derimod er det nærliggende at gætte på, at Miles-benzinen kan være på vej ind hos Statoil i Danmark. Det produkt har siden september i fjor været under indfasning i Sverige, hvor Statoil lover, at Miles 95 i kraft af forskellige tilsætningsstoffer gør, at der kan køres 2,7 pct. længere per liter.

Udfasningen af produkterne er allerede gennemført på visse tankstationer. Udfasningen fortsætter, i takt med at lagrene tømmes på de resterende cirka 125 stationer.

Shell holder fast

Derimod fortsætter Shell med sin 99 oktan V-power benzin.

"Vi har stadig en stor kundekreds til V-power benzinen, og da 98 oktan benzin nu udfases, vil der stadig være brug for V-power benzin," siger Regitze Reeh, der er kommunikationsdirektør hos Shell.

BRANCHENYT
Læs også