Dansk app vil erobre 500 mio. fodboldfans

Ny kalender-app vil samarbejde med nogle af verdens største fodboldklubber.

Ny dansk app forhandler i øjeblikket med nogle af de største fodboldklubber i Europa omkring et muligt samarbejde. Foto: Calendize

Et klik.

"Vi har lavet nogle forsigtige prognoser, som viser, at vi gerne skulle op i en trecifret millionomsætning i løbet af en tre-årig periode, men det er på Calendize generelt og ikke kun på sportssiden,"

Jakob Beckmann, Grundlægger af Calendize
Så har du dit favorit fodboldholds kampkalender direkte tilføjet på din mobil og modtager dermed løbende startopstillinger, liveopdateringer, resultater og efter-kampen-billeder, når holdet spiller, uden at du skal foretage noget, når først kampkalenderen er tilføjet. 

To klik.

Og så deler du kalenderen med dine venner.

Konceptet ligner Twitter, hvor du i stedet for mennesker følger begivenheder og kalendere. Og det er er netop dette setup, som virksomheden Calendize spår til at blive en guldgrube med potentiale for en omsætning på et trecifret millionbeløb.

Forhandler med store fodboldklubber

Ifølge grundlæggeren bag Calendize, iværksætteren Jacob Beckmann, er det meningen, at Calendize skal gøre det muligt at dele og tilføje alle mulige forskellige begivenheder i kalendere på sin telefon. I første omgang er app'en dog kun blevet lanceret som Calendize Sports med sportsbegivenheder.

"Calendize Sports er det første skridt. Vi er begyndt med sport, da det har en kæmpe målgruppe, og da folk er meget passioneret og interesseret i de sportsgrene, som de nu følger.

Derfor synes vi, at det er et godt marked at gå ud på med sådan en platform," siger Jakob Beckmann.

Virksomheden har allerede testet tjenesten på fodboldfans i Danmark, England, Spanien og Tyskland, og i øjeblikket forhandler de med nogle af de største fodboldklubber i Europa.

"Vi er meget tæt på at lave aftaler med klubber både i Danmark og i udlandet, men jeg kan ikke fortælle navnene på de konkrete klubber, før der er skrevet under på en aftale.

I dag benytter klubberne nogle forskellige sociale platforme såsom Facebook, og det, der indgår i aftalen, er, at de skal synliggøre over for fansene, at klubben er tilstede på vores app Calendize," siger han.

Han forventer at kunne præsentere det første strategiske samarbejde i løbet af en måned, og blot en enkelt af disse klubber har en fanskare på over 10 mio. inkarnerede fodboldfans, fortæller han.

Kan nå 500 mio. fodboldfans

Dermed har app'en mulighed potentielt at nå ud til en halv mia. fodboldsfans, mener Jakob Beckmann.

"Når man går ind og kigger på nogle af de store fodboldklubber såsom Barcelona, kan man se, at klubben har omkring 50 mio. fans på Facebook. Det er klart, at hvis vi laver nogle partnersskaber med nogle af de store klubber, så giver det adgang til rigtige mange brugere.

Jeg siger ikke, at en halv mia. er målet, men det er potentialet," siger han.

I øjeblikket har Calendize kapret de to tidligere landsholdsspillere Jan Heintze og Jakob Friis Hansen som ambassadører for app'en.

"De to har foden inden for ved nogle af fodboldklubberne. Blandt andet er Jakob Friis Hansen talentspejder for fodboldklubben Fiorentina. På den måde er de ambassadører for Calendize, hvor de præsenterer fodboldklubberne for app’en og dermed åbne døren til forskellige partnere," siger han.

Omsætning på trecifret millionbeløb

Og det er selvfølgelig meningen, at app'en skal generere et overskud på et tidspunkt.

"Vi har lavet nogle forsigtige prognoser, som viser, at vi gerne skulle op i en trecifret millionomsætning i løbet af en tre-årig periode, men det er på Calendize generelt og ikke kun på sportssiden," siger han.

Det skal ske gennem to slags indtægtskilder: samarbejde med arrangører og salg af billetter til begivenheder.

"Vi kommer blandt andre til at tilbyde foldboldklubber, at de kan betale for at dele en officiel kalender på Calendize, som brugere så kan følge og tilføje på deres egen telefon. Det er meningen, at alle kalenderudbydere kan gå ind og købe sådan en pakke, hvilket vil give dem noget mere synlighed, samtidig med at de vil komme hurtigere op i søgefeltet.

Og en anden indtægtskilde, der dog ligger længere ude i fremtiden, handler om, at ved mange arrangementer kan man købe billetter. Det vil vi gerne understøtte. Derfor er det jo oplagt, at når du ser en fodboldkamp, som du gerne vil lægge ind i din kalender, at du samtidig kan købe billetter til kampen på Calendize," siger han.

BRANCHENYT
Læs også