Redningshelikoptere brugt til direktørrejser

Skandalen omkring den tyske bilistklub ADAC breder sig - eller letter om man vil.

ADAC beskyldes nu for, at redningshelikoptere er blevet misbrugt til at flyve med medlemmer af klubbens præsidiums.  Foto: ADAC

Nu fortæller flere tyske medier, at medlemmer af ADAC's præsidium med præsidenten Peter Meyer i spidsen har brugt ADAC's redningshelikoptere til tjenesterejser.

Over for Spiegel Online og Stern bekræfter organisationen, at det er sket i cirka 30 tilfælde. Samtidig understreges det, at der er blevet benyttet reservehelikoptere til turene.

Op til 30 gange

"Medlemmerne af præsidiet er som ADAC's officielle repræsentanter berettiget til at benyttet reservehelikoptere til tjenesterejser. Gennem de seneste 10 år er den mulighed blevet benyttet op til 30 gange," hedder det i et ADAC-svar til Stern.

Det kunne sikkert forsvares, hvis landingerne alle var sket på flyvepladser, men ifølge en tysk luftfartsekspert er problemet, at bl.a. præsidenten Peter Meyer nærmest er blevet fløjet dør til dør.

Ifølge tysk lovgivning må redningshelikoptere lande og lette stort set hvor som helst. Når det vel og mærke er tale om nødstilfælde. Men at ankomme bekvemt til et møde kan næppe betegnes som et nødstilfælde.

Landing i havnen i Hamburg

Stern fortæller bl.a. om et arrangement, hvor præsidentens helikopter landede ved en fiskeauktion på havnen i Hamburg. Herfra lettede helikopteren for at flyve til Wolfsburg, hvor den landede på en eng, hvorfra præsidenten kunne gå til et møde i byens Stadthalle.

ADAC bekræfter, at en helikopter hele dagen stod til præsidentens rådighed.

"I Tyskland skal man lande på flyvepladser af hensyn til flyvesikkerhed, larm og for at beskytte tilfældigt forbipasserende. Landinger som dem i Hamburg og Wolfsburg kræver en særlig tilladelse. Ellers kan det faktisk straffes med to års fængsel," forklarer luftfartseksperten Roland Winkler til Stern.

Uenighed om tilladelser

ADAC understreger, at flyvningerne hver gang har været aftalt med de nødvendige ministerier og delstatsmyndigheder.

Men i delstaten Niedersachsen, hvor en stor del af flyvninger er foregået, afviser man fra indenrigsministeriet side at have kendskab til flyvningerne.

"Vi er ikke bekendt med, at redningshelikoptere også bruges til tjenesterejser," siger talskvinden Tanja Rissland til Stern.

Kritiske sygekasser

Avisen påpeger også, at der gives offentlige tilskud til helikoptertjenesten. Delstaterne godkender flyvninger, og sygekasserne betaler for flyvningerne. Hertil kommer betaling fra ADAC's næsten 19 mio. medlemmer.

Og de private sygekasser kender tilsyneladende ikke til, at redningskhelikopterne også bruges til tjenesterejser.

"Vi har ingen oplysninger om, at præsidiemedlemmer benytter ADAC-helikopterne," lyder det fra Sigrid Averesch på vegne af sygekasserne i Verband der Ersatzkassen.

Hun tilføjer, at ADAC kun kan få betaling for nødflyvninger. Her dækker sygekasserne udgifter til læge, ventetid og brændstof.

I Bayern har ADAC en generel tilladelse til landinger og starter, når det gælder redningsindsats og patient- og organtransport samt flyvninger til hospitaler. Men den gælder ikke til almindelig persontransport.

BRANCHENYT
Læs også