Ingen Costa Concordia-ordre til Grenå-værft

Ophugningsværftet Fornæs Skibsophug i Grenå får ikke den ønskede ordre på ophugningen af krydstogtskibet Costa Concordia.

Det forliste krydstogtskib skal ikke ophugges i Grenå. Foto: Andrew Medichini/AP

Det er med en smule ærgrelse i stemmen, at direktør for Fornæs Skibsophug, må erkende, at den enorme opgave det ville være at ophugge det forliste krydstogtsskib Costa Concordia på havnen i Grenå ikke bliver til noget.

"Det ville have været en rigtig spændende opgave, og vi havde da bestemt håbet at komme i betragtning til den store opgave, men sådan gik det desværre ikke," siger Kresten Hjelm til ShippingWatch.

Ejerne af Costa Concordia henvendte sig i efteråret selv til Fornæs Skibsophug, efter at virksomheden havde lagt flere korte filmsekvenser ud på nettet, der viste faciliteterne i Grenå, og hvad virksomheden kan klare på ophugningsfronten.

Forhandling om Concordia startede på YouTube 

Kresten Hjelm har endnu ikke hørt noget officielt fra selskabet, der skal stå for ophugningen af Costa Concordia, men begrundelsen for, at kydstogtskibet ikke kommer til Danmark er ganske klar.

Havnen i Grenå kan på ingen måde klare de 18 meter dybgang, som det vil kræve, hvis krydstogtskib og bugserfartøj skal kunne komme til kaj.

"Sådan en dybde har vi overhovedet ikke i Grenå, og den skal man vel et stykke ud i Kattegat for at finde," lyder det fra Kresten Hjelm med henvisning til at havnen i Grenå kun er 11 meter dyb.

Hvor Costa Concordia i stedet bliver sejlet hen, når den i juni skal bugseres bort fra den italienske ø Giglio, er endnu ret uvist, men Kresten Hjelm kan godt se, at der med krydstogtsselskabets øjne godt kan være lidt langt fra Middelhavet til spidsen af Jyllands næse, og det vil ikke komme bag på ham, hvis skibet skal hugges op på en strand i Tyrkiet.

BRANCHENYT
Læs også