Coop er skeptisk ved egen rabatmetode

Koncernen har indført rabatform, som den selv var stor modstander af.

Forbrugere kan nu bruge rabatkuponer, når de handler i Fakta, men Coop selv er faktisk skeptisk over for rabatmetoden.  Foto Norde Von Ernst

"Kuponerne kommer ikke inden for døren i vores butikker. De vil kun skabe utilfredshed, når en kunde lige har betalt 70 kroner for en vare, og kunden i køen bagved kan købe den samme til 50 kroner, fordi han har klippet en rabatkupon ud," udtalte informationsdirektør for Coop, Jens Juul Nielsen, i 2010.

"Vi arbejder stadig på at få ændret EU-direktivet, så vi i Danmark selv kan bestemme, hvilken markedsføringspraksis, der er okay. Det synes vi ikke, rabatkuponer er. I den kamp er det ærgerligt, at vi ikke længere har en enig detailhandel på vores side,"

Tina Dhanda, Seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk
Men nu er koncernen vendt fuldstændig på en tallerken.

I øjeblikket kører Fakta, der indgår i Coop-koncernen, nemlig en forsøgsperiode med netop disse rabatkuponer, som koncernen var så stor modstander af.

Forbrugerrådet: Urimelige rabatkuponer

Faktas rabatkuponer kan findes via kædens mobil-app, hvor kunderne kan finde rabatkuponer på udvalgte varer.

Når man betaler i Fakta, får man scannet kuponen og derved får man sin rabat og sparer penge.

Men ifølge Forbrugerrådet Tænk vil rabatkuponer blot gøre det komplet modsatte og i stedet koste forbrugerne penge. Det er rådet overbevist om, derfor er det modstander af rabatkuponerne.

"Der er en risiko for, at det er de forbrugere, der ikke har rabatkuponer, der kommer til at betale for rabatten via højere priser generelt. Og det er ikke rimeligt," udtaler Tina Dhanda, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, i en udtalelse på rådets hjemmeside.

Coop er også skeptisk

Længe har detailhandlen ellers været imod rabatformen, som er yderst populær i udlandet.

Men hos Coop forklarer man, at tiltaget med rabatkuponer i Fakta blot er en forsøgsordning, der kører et par uger, og at koncernen faktisk stadig deler den samme skepsis som Forbrugerrådet.

"I Coop er vi stadig grundlæggende skeptiske over for brugen af rabatkuponer, men nu har vi lige lavet det her lille forsøg for at se, hvor stor interesse der er for det fra vores kunder, og hvordan de tager imod det," siger informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen, til epn.dk.

Han forklarer, at han dog ikke er enig i, at det vil give højere priser for kunderne.

"Jeg vil sige, at det i hvert fald kan give en sværere gennemskuelighed for forbrugerne," siger han.

Dansk Supermarked hopper ikke med på vognen

I 2010 var Coops store konkurrent Dansk Supermarked også ude med stærk kritik af rabatkuponerne.

I dag har koncernen dog heller ikke nær så stærk en holdning til dem.

"Vi har jo haft forskellige former for rabatmåder gennem tiden eksempelvis Guldmærke-ordningen, men rabatkuponer som sådan har vi ikke haft. Og ind til videre har vi heller ikke planer om at få det," siger pressechef hos Dansk Supermarked, Mads Hvitved Grand.

Han forklarer, at Dansk Supermarked hellere vil holde fast i koncept for Netto, der kører på faste lave priser, der kommer alle kunder til gode.

"Men man skal aldrig sige aldrig. Det skal man passe på med i denne branche, der ændrer sig så hurtigt. Men lige nu har vi ikke planer om det," siger han.

Forbrugerrådet vil ændre lov

Og Forbrugerrådet mener også, at de faste lave priser er vejen frem.

"Butikkerne bør give faste lave priser i stedet for at tilbyde en ekstra rabat til folk, der tilfældigvis har set eller tilmeldt sig en mailservice eller er faldet over en fysisk kupon," udtaler Tina Dhande.

Rabatkuponer har ikke altid været lovlige i Danmark. Men en afgørelse fra EU-domstolen slog fast, at det forbud, som Danmark havde imod rabatkuponer siden 1994, skulle ophæves.

Derfor gjorde rabatkuponerne comeback i 2011, men Forbrugerrådet arbejder ihærdigt for at gøre det ulovligt igen.

"Vi arbejder stadig på at få ændret EU-direktivet, så vi i Danmark selv kan bestemme, hvilken markedsføringspraksis, der er okay. Det synes vi ikke, rabatkuponer er. I den kamp er det ærgerligt, at vi ikke længere har en enig detailhandel på vores side," udtaler Tina Dhanda.

BRANCHENYT
Læs også