Ingen tør rigtigt satse på netsalg af fødevarer

De store tøver, så onlinesalg af dagligvarer er overladt til nicheaktører. Branchen er fantasiløs, mener netbutikkernes organisation.

Koncernchef Per Thau, Dagrofa, mener, at det varer længe, inden onlinesalg af fødevarer bliver en stor forretning. Arkivfoto: Lars Krabbe

Nethandel med fødevarer er forsvindende lille i Danmark. Danske forbrugere er ellers blandt Europas flittigste til at handle online, men interessen er begrænset, når det gælder indkøb af dagligvarer. Ingen af de store kæder satser helhjertet på at levere forudbestilte madvarer, og det er stærkt medvirkende til det begrænsede salg. Enkelte nichespillere har vækst og tjener penge, mens andre har solide underskud.

Aktørerne holder på tallene, og derfor er det svært at få et præcist billede af omsætningen ved nethandel med fødevarer og kolonialprodukter. Konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia vurderer, at onlinesalget sidste år var på 500-600 mio. kr., mens der bliver solgt dagligvarer herhjemme for mere end 100 mia. kr...

Læs også