Montblanc vil vokse på gammeldags vis

Chefen for Montblanc har et nærliggende - men måske forældet - bud på firmaets fremtid.

Ny chef for Montblanc vil have os til at skrive mere i hånden. Det skal forbedre salget i et langsomt voksende marked for fyldepenne i luksusklassen. Foto: AP

Topchefen af luksusfyldepenfabrikanten Montblanc vil have os til at skrive mere, da det giver personlighed. Dermed tager han kampen op mod computerens mere upersonlige skriv.

- Skrivning (med pen, red.) er stadig det vigtigste i dagens verden. Jo mindre du skriver, jo vigtigere bliver det, og hvordan du skriver understreger din personlighed, siger den nye administrerende direktør, Jérôme Lambert, fra producenten af luksusfyldepennene Montblanc til Financial Times.

Klar til et nyt kapitel

Ordene kommer efter at Jérôme Lambert har medgivet, at han vil skrive et nyt kapital i Montblancs historie, der konkurrer på et langsomt voksende luksusfyldepensmarked. Derfor har Jérôme Lambert siden juli sidste år, besøgt mindst 3 af mærkets 450 butikker hver uge, for at skabe inspirere til et bedre salg.

Et salg som ifølge Jérôme Lambert kan blive drevet frem af et udvidet forhandlernetværk og åbningen af op mod 100 nye butikker på lokationer, hvor virksomheden ikke er eksponeret eller har lav tilstedeværelse som Sydkorea, Sydamerika og Mellemøsten.

Ikke kun fyldepenne

Montblanc blev grundlagt i byen Hamborg i Tyskland i 1906, og hed oprindeligt Simplo Filler Pen Company. Virksomheden har igennem de seneste otte år udvidet sit forhandlernetværk med 80 pct., som sælger andet end bare fyldepenne, da porteføljen i dag også består af luksusprodukter som ure, smykker, lædervarer og parfumer.

Virksomhedens første fyldepen var modellen Rouge et Noir fra 1909, og nummer to i rækken hed Montblanc, der senere ville blive det nye virksomheds navn. Året 1924 skulle vise sig at blive en omvæltning for selskabet, da det introducerede modellen og topmærket, Meisterstück, der blev en storsællert.

Montblanc er ejet af den sydafrikanske famille Rupert, og det schweiziske konglomerat Compagnie Financière Richemont SA, der har søsterselskaber i hele luksusbranchen, som Cartier, Chloé, Van Cleef & Arpels og Baume et Mercier.

Læs også