Nordea venter stort opsving for shipping

Markedet for tank og tørlast går bedre tider i møde i 2014 og 2015, forudser Nordea i ny analyse.

Foto: AP

Raterne i både tank og tørlast vil stige de kommende år, forudser Nordea i en ny analyse af forholdene i shippingindustrien. Særligt udsigterne for råoiletankere tyder på at blive bedre i 2014 og 2015, fremgår det.

I 2014 vil raterne for tanksegmentet i det hele taget stige med gennemsnitligt 41 pct., mens en stigning på 70 pct. vil komme i 2015, estimerer banken. En vurdering, der mest af alt tager udgangspunkt i en øget efterspørgsel fra særligt USA og Kina, justering i mængden af tonnage og ikke mindst en lav vækst i flåden fremadrettet, skriver banken. Særligt de store råolietankere kan se frem mod bedre tider og har næsten kunnet hive den bemærkelsesværdige ratestigning fra fjerde kvartal 2013 med ind i 2014:

"For 4. kvartal viste VLCC-raterne en forbedring på 199,2% q/q og 109,4% y/y. Indtil nu er raterne i første kvartal faldet 2,9% q/q, men bedret 310,7% y/y med et gennesnit på 33.792 USD," skriver Nordea og understreger, at det stadig er tidligt på året og forretningscyklussen.

Nordea forudser en gennemsnitlig spotrate for VLCC'erne på 25.000 USD i 2014 og 35.000 USD i 2015, hvilket er en stigning på hhv. 67 pct. og 75 procent. Til sammenligning peger banken på en stigning på 37 pct. (20.500 USD) for Suezmax i 2014 og 100 pct. (30.000 USD) i 2015. Aframax ligger lavest med en stigning på 20 pct. (18.000 USD) i 2014 og 33 pct. (20.000 USD) i 2015, hvilket sandsynligvis skyldes bankens forventning om, at segmentet fortsat vil tabe markedsandele til de større skibe. Alligevel vil de mere fast markeder for VLCC og Suezmax kunne smitte af på Aframax, og derfor fastholder Nordea sin forventning i forhold til efterspørgslen i 2014 og 2015.

Også tørlastmarkedet kan i den nye analyse se frem mod bedre tider. Dog ikke så høje som tank. Men Nordea forventer en gennemsnitlig stigning i raterne på 12 pct. i 2014 og 10 pct. i 2015. Det er øget vækst, der får Nordea til at hæve forventningen. Ser man på de forskellige segmenter vil de helt store tørlastskibe, Capesize, opleve en stigning på 14 pct. (27.000 USD) i 2014 og 13 pct. (33.750 USD) i 2015, lyder estimatet. Ifølge Nordeas estimater vil raterne på Panamax stige med 18 og 15 pct. i hhv. 2014 og 2015:

"Markedsbalancen i tørlastmarkedet forbedrede sig tidligere end i tankmarkedet. Kortsigtede udsigter for raterne er derfor tættere på historiske gennemsnit, men vi er også stadig tidligt i den nye forretningscyklus i tørlast," skriver Nordea.

En konsekvens af de bedre udsigter med mere faste rater og adgang til finansiering er en stigning i ordrebogen for tørlastskibe. Dog på et acceptabelt niveau. Samtidig er er der stort potentiale for ophugning af ældre skibe. I dag er 13 pct. af tørlastflåden 20 år eller ældre, mens 12 pct. af flåden er mellem 15 og 19 år. Handysize-skibene har den højeste alder, hvor 23 pct. af flåden er over 20 år. Capesize er ikke nær så gammel med 7 pct. af flåden på over 20 år, mens flåden af Panamax har 9 pct. over 20 år.

Læs også