Ungdoms-kanaler høster svag fremgang

Det er de brede tv-kanaler hos TV 2, DR og TV3, der trækker største andel af tv-tiden hos de 15-24-årige, selvom ungekanaler som DR3 og MTV mærker lille fremgang.

DR har ikke succes med DR3. Generelt ser de 15-24-årige de brede kanaler. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto

Selvom der bliver gjort masser af forsøg på at skabe særligt tv-indhold specifikt til unge, så er det de brede programmer på hovedkanalerne, der bedst fat i de unge.

Det viser en Gallup-kørsel, som Tvnyt.com har fået foretaget. Når gælder klassiske flow-tv, så øgede TV 2 sin share i 2013 til 19,2 pct i målgruppen mod 18,7 i 2013. TV3 gik i samme periode fra 9,4 til 10,1 pct, mens DR1 gik fra 9,4 til 9,6 pct. i share.

Ingen ungekanaler har flertal i målgruppen

Af de deciderede ungekanaler er TV 2 Zulu førende med en share på 6,3 pct, mens MTV og DR3 går frem. MTV går fra 2,3 til 2,7 pct. af de unge, mens DR3 går fra 1,7 til 2,4 pct.

Desuden viser tallene, at den unge målgruppe ser en hel del børne-tv. Således har Disney en share blandt de 15-24-årige på 4,3 pct., og den er således større end de deciderede ungekanaler.

Generelt bliver ungekanalernes seere stadig ældre. DR3’s gennemsnitlige seere var i 2013 46 år mod 43 år i 2012. Hos TV 2 Zulu og 7’eren er de gennemsnitsaldrene på seerne også steget. Fra henholdsvis 36 til 37 år og 32 til 34 år. MTV har de yngste gennemsnitsseere på uændrede 27 år.

Læs også