SmartGuy politianmeldt for ulovligt spam

Den online tøjbutik har overtrådt markedsføringsloven, mener forbrugerombudsmanden.

Vrede kunder har modtaget elektroniske reklamer fra SmartGuy - selvom de har bedt sig fri fra det. Screendump: epn.dk

44 danskere har klaget til forbrugerombudsmanden, fordi den online tøjforhandler SmartGuy har sendt forbrugerne reklamer, uden de har givet samtykke til det. Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

"Gavekode på 100 kr. til dig! Du modtager denne mail, da det efterhånden er lang tid siden, at du har shoppet hos os. Derfor får du en værdikode på 100 DKK, som du kan shoppe for."

Sådan lød det i en af reklamerne, der blev sendt ud enten via sms eller per mail til de utilfredse forbrugere.

Klagerne er nu endt med en politianmeldelse af SmartGuy for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod spam.

Frabad sig reklamer

"Det er op til forbrugerne selv, om de ønsker at modtage elektroniske reklamer fra en virksomhed eller ikke. Og det skal virksomhederne respektere. Derfor må en virksomhed ikke sende reklamer til forbrugerne uden deres samtykke," lyder det fra Forbrugerombudsmand Henrik Øe i pressemeddelelsen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden så havde danskerne tydeligt frabedt sig at modtage elektroniske reklamer fra SmartGuy. Ud af de 44 klager kan seks dokumentere dette.

Men ifølge tøjforhandleren så er dette ikke sandt. SmartGuy har fortalt Forbrugerombudsmanden, at alle de, der har klaget, har givet samtykke til at modtage reklamerne.

Ud fra Forbrugerombudsmandens vurdering, så kan SmartGuy ikke dokumentere dette, hvorfor sagen nu er endt med en politianmeldelse.

Reklamebølger

"Det er nu op til politiet at foretage den videre efterforskning i sagen," lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

De elektroniske reklamer, der blev klaget over, var en del af en større kampagnebølge, som SmartGuy førte mellem 9. april og 19. december 2013.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra SmartGuy.

Læs også