2.278.000 foretrækker fire hjul

Aldrig har der været flere personbiler på vejene, og det vil stige i de kommende år.

Der har aldrig været flere biler på de danske veje som nu.

I de kommende år ser det ud til, at der bliver endnu mere brug for Trængselskommissionen og fokus på mobiliteten på vejene.

Ifølge Danmarks Statistik var antallet af personbiler ved årsskiftet 2013-2014 nemlig nået op på 2.278.000, hvilket er det er det højeste antal siden 1961, hvor statistikken for første gang blev indført.

Og det ser kun ud til at stige.

Flere bilejere på vej

Fra 2004 og frem til 2013 er der i gennemsnit blevet nyregistreret 153.000 biler om året.

Fakta
Sådan ser den danske bilpark ud:
  • Ved årsskiftet 2013-2014 var der 2.278.00 biler på vejene i forhold til 605.000 biler for 50 år siden.
  • Bestanden vil passere 2,4 mio. biler i 2017, hvis væksten fortsætter i samme tempo som de seneste 10 år.
  • Gennemsnitsalderen for den samlet bestand af personbiler er 9,2 år, hvilket er 0,1 år mindre end for et år siden.
  • Dermed er de godt halvvejs i deres liv, da middellevetiden for en dansk personbil er 15,9 år, hvilket er lidt mere end 0,1 år mindre end for et år siden.
  • Nyregistreringer har de seneste ti år udgjort 7-8 pct. af bilbestanden, hvorimod selve bestanden har kun vokset med lidt under 2 pct. om året.
Og hvis den udvikling fortsætter, så vil der være 2,4 mio. biler i Danmark i 2017.

Selvom bilsalget også har været mærket af finanskrisen, så ser det altså ud til, at flere danskere har investeret i to biler i carporten.

Og det er der specielt én god grund til, mener forbrugerøkonomi i Nordea, Ann Lehmann Erichsen.

Flere danskere har fået råd til bil

Ifølge Ann Lehmann Erichsen er det de mindre biler, der har haft en afgørende betydning for den forøget danske bilpark.

"Inden for de senere år er der kommet nye og mindre modeller på markedet, og de såkaldte mikrobiler kan man også få fra de kendte bilmærker i flot design og til en overkommelig pris.

Og hvis man samtidig ser på driftsomkostningerne, så er mikrobilerne jo faktisk en lille sparegris, man kører rundt i, fordi den er rigtig billig i benzin, ejerafgift og forsikring. Hvis man har en ældre model, der ofte skal på værksted, er dyr i ejerafgift og benzin, så er det faktisk en investering og besparelse at købe sådan en lille bil," siger hun.

Og på grund af de lavere omkostninger ved de mindre modeller har flere danskere fået lyst til at investere i en bil, forklarer hun.

"De lavere priser har betydet, at en bil er kommet inden for flere menneskers rækkevidde. De små biler er faktisk så billige, at også nyere typer af bilister i større omfang end tidligere får lyst til at få en bil. Eksempelvis finder flere kvinder og yngre mennesker ud af, at det er attraktivt, da man kan få en økonomisk billig model," siger hun.

Offentlig transport vs. egen bil

Over halvdelen af den danske befolkning, der er købedygtige hos bilforhandleren, har altså en bil.

Og dem bliver der som sagt kun flere af i fremtiden.

Er det et udtryk for, at flere danskere hellere vil investere i en bil end at tage offentlig transport?

"Det er jo en cost-benefit-analyse, hvor man som forbruger laver en vurdering af, hvad det vil koste at have sin egen bil sammenlignet med offentlig transport. Og hvis man eksempelvis kigger på et månedskort med flere zoner, så kan det jo faktisk også blive temmelig dyrt i et budget, så mikrobilernes lavere omkostninger har nok haft en betydning.

Og samtidig er der også en tidsfaktor. Hvis man ikke kun skal til og fra arbejde, men også har andre fritidsaktiviteter, så føler mange mennesker nok, at de kan spare tid ved at have en bil. Der skal de ikke stå at vente eller tænke på køreplaner. Der er ingen tvivl om, at flere forbrugere føler, at en bil giver frihed," siger hun.

Læs også