Danske spiludviklere lavede millionsucces i smug

Spiludviklerne BetaDwarf har på under et halvt år tjent 3,5 mio. kr. på computerspillet Forced.

Det, der startede som et lyssky studieprojekt på Ingeniørhøjskolen i Ballerup, endte med at blive en millionforretning for to danske studerende.

I syv måneder overnattede Steffen Kabbelgaard, Kenneth Harder og flere af deres medstuderende i al hemmelighed i et lokale på Ingeniørhøjskolen, mens de udviklede computerspillet Forced.

I dag, tre år senere, har spilfirmaet BetaDwarf 12 ansatte og har på under et halvt år omsat for over syv mio. kroner på dets første spil.

Kæmpe salgsoverraskelse

Computerspillet Forced er et såkaldt kooperativt spil, som udkom i august 2013 og lynhurtigt blev en stor salgsucces.

"Vi havde regnet med at sælge 100.000 kopier af spillet på et år i vores vildeste drømme. Men på de første tre måneder solgte vi 150.000," siger adm. direktør i BetaDwarf, Steffen Kabbelgaard.

"Det er sindssygt fedt," siger han.

Fik gratis arbejdskraft fra over 30 personer

Udviklingen af spillet startede i et lokale på Ingeniørhøjskolen. Steffen Kabbelgaard og hans partner Kenneth Harder begyndte at programmere deres eget spil og fik hurtigt deres medstuderende til at arbejde gratis på projektet.

Mange af de studerende måtte arbejde minimum 40 timer om ugen for at være med. Og ofte blev nætter og weekender også inddraget.

"Det betød, at alle dem, der har været med i vores forløb, mens de studerede, ikke har færdiggjort deres uddannelser," siger Steffen Kabbelgaard.

Ifølge ham har over 30 personer arbejdet frivilligt med spiludviklingen.

Til gengæld kan omkring 20 af dem glæde sig over, at få del i overskuddet på 3,5 mio. kr. for salget af Forced.

Læs også