Forbrugerrådet: Stop slagtilbud på Botox

Markedsføringen af de såkaldte sweetdeals på skønhedsindgreb bliver kritiseret. Igen.

Slagtilbud kan få forbrugerne til at købe skønhedsindgreb, uden de når at tænke over konsekvenserne, mener Forbrugerrådet Tænk. Foto: Colourbox

Slagtilbud på skønhedsindgreb såsom ansigtsløft, botox og laserkirurgi er et udbredt fænomen i Danmark.

Men de såkaldte sweetdeals, hvor eksempelvis laserbehandling af karsprængninger bliver solgt til halv pris, hvis man slår til inden for 24 timer, kan være yderst skadelige for folk og er i nogle tilfælde direkte ulovlige, mener Forbrugerrådet Tænk.

"Folk har ikke overblik over konsekvenserne af sådanne tilbud. Derfor er der risiko for, at de ikke ved, hvad de går ind til og ender med at fortryde det. Det her er noget andet end at købe almindelige forbrugerprodukter. Det kan ødelægge folks sundhed og helbred," siger Sine Jensen, sundhedspolitisk medarbejder i Forbrugerrådet Tænk.

Mangelfuld information

Problemet er, at prisen bliver altoverskyggende, når folk vælger at tage imod de her sweetdeals. Det bør i stedet være overvejelser omkring behandlingen - og ikke muligheden for straks at slå til og derved spare 50 pct., der gør, at folk får lavet skønhedsindgreb, mener Forbrugerrådet.

Desuden er det et problem, at de her tilbudssites ofte glemmer at offentliggøre de mindre positive detaljer ved indgrebene, og hvilke risici der er forbundet med dem

- Sine Jensen, Forbrugerrådet Tænk.
"Desuden er det et problem, at de her tilbudssites ofte glemmer at offentliggøre de mindre positive detaljer ved indgrebene, og hvilke risici der er forbundet med dem. Derudover er der så heller ikke noget rådgivning til stede til forbrugerne," siger Sine Jensen.

Loven for markedsføring af sundhedsydelser blev strammet i 2013, blandt andet for at sikre at reklamer for tilbud på skønhedsindgreb ville blive begrænset og mere saglig.

Men Forbrugerrådet mener ikke, at en række af disse sweetdeals lever op til kravet om saglig markedsføring.

Rådet bliver bakket op Sundhedsstyrelsen, der nu har valgt at give en påtale til nogle af de klinikker, der markedsfører sig med kortfristede, billige slagtilbud gennem diverse tilbudssites. Det skriver dr.dk.

Loven fungerer

Sundhedsstyrelsens indgriben over for de kritiserede klinikkers skønhedstilbud viser, at både kontrolinstansen og Folketingets stramning af loven i sommers fungerer efter hensigten, mener Flemming Møller Mortensen, sundhedsordfører og medlem af Sundhedsudvalget for Socialdemokratiet.

"Formålet med lovændringen var simpelthen, at befolkningen skal vide, hvad der bliver tilbudt dem i forhold til sundhedsydelser. Vi skal sørge for, at virksomhederne er meget varsomme med markedsføringen af tilbuddene. Det er meget let at tilbyde guld og grønne skove," siger han og fortsætter:

"Det er i det hele taget et marked med stort behov for regulering. Derfor er det i det her tilfælde yderst positivt, at Sundhedsstyrelsen udfører kontrollen og statuerer et eksempel ved at drage virksomhederne bag de tvivlsomme tilbud til ansvar".

Både Forbrugerrådet og Flemming Møller Mortensen (S) mener, at loven, som den ser ud nu, er fornuftig nok og ikke har behov for yderligere stramninger - Så længe kontrolapparaterne holder øje med, at slagtilbuddene ikke overskrider grænserne.

BRANCHENYT
Læs også