Super Bowl afviser SodaStream-trick

Virksomheden skal censurere sin reklame for at få lov til at vise den ved finale kamp i USA.

SodaStream-reklamen med Scarlett Johansson er blevet censureret for at få lov til at blive vist ved Super Bowl. Foto: SodaStream

Først smider skuespiller Scarlett Johansson badekåben, og derefter får sugerøret en lettere sensuel behandling.

Men det var ikke engang disse lumre scener, der fik SodaStreams nye reklame afvist til at blive vist ved finalen i amerikanske fodbold, Super Bowl.

"Hvad er Fox News bange for? Hvilken annoncør i USA nævner ikke en konkurrent? Det er den slags, der sker i Kina. Jeg er skuffet som amerikaner,"

Daniel Birmbaum, Administrerende direktør for SodaStream
Derimod er det den allersidste linje "Undskyld, Coca-Cola og Pepsi", der har fået arrangørerne til at afvise reklamen.

"De er bange for Coca-Cola og Pepsi"

I år har den amerikanske nyhedskanal Fox News rettighederne til at vise den store finale den 2. februar, og det er dem, der står for afvisningen.

Tilsyneladende fordi konkurrenternes navne bliver nævnt i reklamen.

Ifølge administrerende direktør for SodaStream, Daniel Birnbaum, er reklamen blevet afvist, fordi 'de [red. Fox News] er bange for Coca-Cola og Pepsi'.

Tv-reklamerne under Super Bowl er hundedyre, og det koster i gennemsnit fire millioner dollar, svarende til 22 millioner kroner, for 30 sekunders reklame.

Ifølge det amerikanske nyhedsmedie USA Today har både Coca-Cola og Pepsi i mange år lagt penge i de dyre Super Bowl-reklamer, og derudover sponsorerer Pepis også pauseshowet i år.

I fjor var det også galt med SodaStream på grund af en lignende sag. Dengang reklamerede virksomheden med dens genanvendelige flasker, der ifølge SodaStream selv er langt grønnere end Coca-Cola og Pepsi.

"Med SodaStream kunne vi have reddet verden for 500 mio. flasker på kampdagen alene," lød det i den afviste reklame, hvor leveringsmænd fra Coca-Cola og Pepsi rodede rundt med eksploderede flasker.

Reklamen er censureret

Linjen i den nye reklame kommer som sagt til allersidst. Nu er den blevet klippet ud og har fået godkendelse, og dermed bliver reklamen alligevel vist ved finalen - bare i den censureret udgave.

Det er dog ikke med Daniel Birnbaums gode vilje, men ifølge ham er der ikke noget valg, da det ikke er muligt at få pengene tilbage for reklamespottet.

"Hvad er de bange for? Hvilken annoncør i USA nævner ikke en konkurrent? Det er den slags, der sker i Kina. Jeg er skuffet som en amerikaner," siger han i et interview til USA Today.

Coca-Cola har ikke presset på

Overfor for flere amerikanske medier har Fox News nægtet at kommentere sagen. Det samme gælder Pepsi.

Men Coca-Colas talsperson Lauren Thompson siger til USA Today, at Coca-Cola ikke har haft noget med sagen at gøre.

"Jeg kan bekræfte, at vi ikke har presset Fox News. Men mere end det kommentere vi ikke på vores konkurrenters indsats," udtaler hun.

Ikke hensigten at få opmærksomhed

Det skulle ikke være et nyt fænomen, at virksomheder med små markedsføringsbudgetter laver reklamer, som, de godt ved, ikke bliver godkendt. Derved kan de få taletid i medierne med deres utilfredshed.

En amerikansk virksomhed GoDaddy skulle ligefrem have brugt denne strategi i mange år og er en slags pioner bag strategien.

Men overfor USA Today afviser Daniel Birnbaum, at det skulle være SodaStreams hensigt.

"Hverken i år eller sidste år," udtaler han til USA Today.

Hele reklamen fra SodaStream kan du se her - også med den sidste "fy-fy"-linje.

Læs også