Nordea-chef: Vi kommer til at lukke flere filialer

Chefen for privatkunderne i Danmark er overrasket over, hvor hurtigt kunderne har taget de digitale muligheder til sig.

Direktør for Nordea Danmark, Anders Jensen. Pressefoto: Nordea

Nordea står over for en ny bølge af filiallukninger, men for nærværende er det uklart, hvor mange filialer der bliver tale om.

Anders Jensen, chef for privatkundeaktiviteterne i Danmark, siger ligeud, at Nordea er blevet overrasket over, i hvor høj grad kunderne har taget netbank, mobilbank, telefonbank og de nye automater til sig, så det er for ham logisk, at der skal lukkes filialer af den årsag, at de bruges mindre.

”De filialer vi har, det er fordi, at dem bruger kunderne. Men med udviklingen vil der være et behov for færre filialer over tid. Men hvor hurtigt vi gør noget, det handler om efterspørgslen efter filialerne. Så jeg har ikke en liste af fililaler, vi skal lukke,” siger han på et pressemøde i Nordeas hovedsæde på Christianshavn i København.

Han vil ikke entydigt sige, at lukningerne primært vil finde sted i landområderne, men siger, at banken følger sine kunder, og at trenden er en vandring fra land til by.

Men er det ikke sådan, at efterspørgslen er anderledes i byerne end på landet. På landet vil man måske i højere grad have den direkte rådgivning?

”Det billede er ikke så entydigt,” siger Anders Jensen.

Thomas Borgen har været ude og sige, at Danske Bank måske har lukket for mange filialer for hurtigt. Hvad er jeres overvejelser omkring det? Risikerer I ikke at give plads til konkurrenter?

”Balancen er at have de filialer, som kunderne efterspørger, og når den falder, kan man groft sagt lukke ned. Det er kundernes behov, der driver processen. Vi følger bare kunderne. Hvis kunderne ikke bruger en filial, så savner de den heller ikke,” siger Anders Jensen.

Hvornår vil de her lukninger finde sted?

”Det er noget vi kigger vi på hele tiden. Signalet er, at vi ser en udvikling, der går hurtigere, end det gjorde før. Kunderne vandrer simpelthen hurtigere ind i online og mobil-siden, og det er den tendens, der bestemmer tempoet,” siger Anders Jensen.

Men hvordan ser de to kurver ud? Altså tilpasningen af jeres filialnet sammenholdt med kundernes adfærd?

”Vi laver en meget konkret afvejning omkring de to tal. Når det bliver konkret, eksempelvis en filial i X-købing, så er det en afvejning af det, vi kalder for market-footprint, altså tilstedeværelsen i det lokale marked, hvor vi vurderer vigtigheden af den. Der er flere komponenter i spil, men det er en dynamisk proces. Så jeg har ikke en facitliste på, hvor mange det bliver. Men der bliver helt sikkert nogle (Filiallukninger Red.). Det er en løbende afvejning,” siger Anders Jensen.

Læs også