Kineserne valfarter til dansk modeuge

Et nyt initiativ har tiltrukket rekordmange kinesiske journalister, der skriver om dansk mode.

Malene Birger er et af de danske mærker, der udstiller sin kollektion under Copenhagen Fashion Week. Foto: Lars Krabbe

35 kinesiske journalister og nyhedsredaktører samt fire tv-stationer er blevet inviteret til den danske modeuge, der lige nu løber af stablen i København.

Aldrig har der været så mange i forbindelse med en modeuge. Hverken i København eller noget andet sted i Europa. Det fortæller Christian Gregersen, ejer af modemessen Gallery, der repræsenterer flere end 100 danske og skandinaviske brands.

Han er en af initiativtagerne bag den massive tilstrømning af både kinesiske journalister og købere, der skal øge kinesernes interesse for dansk mode, i samarbejde med blandt andet Dansk Erhverv.

Gateway to China

"Modeugen er nødt til at udvikle sig og tiltrække flere gæster. Det er vigtigt, fordi den internationale konkurrence konstant bliver hårdere, og antallet af købere falder. Derfor forsøger vi at blive 'mødestedet' mellem Kina og Europa," siger Christian Gregersen.

Kina er i det hele taget et rigtig spændende marked at arbejde med. Det er forholdvis uudnyttet for dansk mode

- Anne Christine Persson, udviklingsdirektør for CFW.
Han forventer, at delegationen af kinesere kommer til at skrive omkring 1.000 klip og artikler om den danske modeuge.

"Kinesisk presse er ekstremt produktiv og skriver næsten udelukkende til nettet. De danske mærker vil få en kæmpe fordel af omtalen. Ingen andre byer har sagt, at de vil være europæisk modes 'gateway to China', så det er det, vi nu satser på at blive," siger han.

Kinesisk nytår i København

Ifølge Anne Christine Persson, udviklingsdirektør for Copenhagen Fashion Week, så er der generelt stor fokus på Kina i årets første modeuge. Auktionshuset Kopenhagen Fur har blandt andet fået danske designere til at arbejde sammen med kinesiske, og modeugen blev tirsdag skudt i gang med fejringen af det kinesiske nytår.

"Kina er i det hele taget et rigtig spændende marked at arbejde med. Det er forholdvis uudnyttet for dansk mode. Derfor forsøger man at sætte fokus på det, så de kinesiske stormagasiner bliver interesserede i at købe mærkerne," siger hun og fortsætter:

"Det er især interessant for de store modebrands, eksempelvis Bruuns Bazaar, Kopenhagen Fur og Bestseller, fordi det primært er store mærker, der dominerer det kinesiske marked," fortæller Anne Christine Persson.

Læs også