Værksteder: FDM forbigår det største problem

Se i stedet på de udvidede rust-, motor- og lakgarantier, lyder det fra de frie værksteder.

De udvidede og langvarige garantier mod rust og motorskader er langt mere problematiske, lyder det fra Erik S. Rasmussen. Foto: Polfoto/ Martin lehmann

"Det er noget pjatteri at se på, om en bil har 2 eller 4 års garanti. FDM bør i stedet se på de områder, hvor der virkelig er brug for bedre beskyttelse af forbrugerne. Det drejer sig om de udvidede rust-, motor- og lakgarantier."

Formålet med disse lange aftaler er udelukkende at binde kunderne til mærkeværkstederne.

Erik S. Rasmussen, direktør for CAD

Opsangen til bilistorganisationen FDM kommer fra Autoværkstedernes Brancheorganisation (CAD) efter FDM's kritik af bilmærkernes garantiordninger.

CAD repræsenterer de såkaldte frie værksteder, der konkurrerer med mærkeværkstederne.

Useriøse garantier

"Hvis FDM vil gøre noget seriøst for sine medlemmer og de danske bilister generelt, bør organisationen bruge kræfterne på de udvidede garantier, som nyvognsforhandlerne strøer om sig med. Disse garantier er både uredelige og useriøse set ud fra et forbrugersynspunkt," lyder det fra Erik S. Rasmussen, der er direktør for CAD.

Han henviser til, at forskellige bilmærker tilbyder eksempelvis meget langvarige rustgarantier - helt op til 30 år. Det kræver dog, at bilejerne udelukkende anvender de såkaldte autoriserede værksteder. Hvis det ikke er sket, er garantien væk.

"Formålet med disse lange aftaler er udelukkende at binde kunderne til mærkeværkstederne. Men når der så opstår en rustskade, er det mærkeligt nok altid opstået udefra og ikke indefra, som garantien dækker. Hvor er FDM i disse uredelige sager," spørger Erik S. Rasmussen.

Han indrømmer åbent, at han taler for omsætning og  beskæftigelse hos sine medlemmer.

"Konkurrencen mellem værkstederne bliver stadig hårdere, og det er fint nok. Men forbrugerne vil være langt bedre tjent med bedre beskyttelse på disse områder, end at en nyvognsgaranti udvides fra 2 til 4 år. Når man taler om de udvidede garantier, kan man virkelig tale om snærende forbrugervilkår, og derfor har vi også bedt Forbrugerrådet om at se på området," tilføjer Erik S. Rasmussen.

Hvem kan møde op med bilen?

Han henviser bl.a. til en tvist, som hans organisation stadig har kørende med bilmærket Opel.

"Når Opel-ejere tidligere kom for at få udført service på et af vores værksteder, blev det nogle gange konstateret, at bilen skulle omkring en rustkontrol hos Opel for at kunne opretholde rustgarantien. Så kørte vi bilen til et Opel-værksted for at få foretaget rustkontrollen. Men for nogle år siden besluttede Opel så, at garantien kun gjaldt, hvis ejeren selv mødte op med bilen. Den sag har vi fået delvis medhold i hos Konkurrencestyrelsen. En anden del er endnu ikke afgjort," fortæller Erik S. Rasmussen.

"På samme måde tilbyder eksempelvis Peugeot en udvidet motorgaranti, men kun hvis bilen serviceres på at Peugeot-værksted. Det er den grumsede del af garantiordningerne, og den smitter selvfølgelig af på vores arbejde. Men det undlader FDM at gøre noget ved," siger Erik S. Rasmussen.

Store krav til dokumentation

Han kritiserer også Kia's 7 års garanti, som ellers får ros fra FDM, fordi den er god og lang.

"Rigtig mange biler kan nå at skifte ejere flere gange, inden bilerne er blevet syv år gamle. Men Kias krav til detaljeringsgrad er ekstreme, når det gælder garantireparationer. Det kræver faktisk, at man som senere ejer får alle fakturaer med fra den første eller de første ejere," siger Erik S. Rasmussen.

Høj pris skyldes afgifter

Han går også i rette med FDM, der henviser til, at bilkøbet er blandt de danske familiers største investering.

"Her springer FDM over, hvor det er lettest. Det harmer mig lidt, at FDM giver udtryk for, at en bil er en megastor investering. Det er bilen jo ikke på grund af sin art eller sine egenskaber. Det er den udelukkende på grund af de danske skatter og afgifter. Bilerne er objektivt set billige, når de ankommer til Danmark. Indtil der skal betales 180 pct. i afgift.

Så hvorfor skal bilfabrikkerne bøde med livslange og urealistiske garantier, blot fordi vi har eksorbitant høje skatter i Danmark. Den holdning forekommer prætentiøs fra FDM's side," mener Erik S. Rasmussen.

Læs også