Forbund: 'Ændrede kundemønstre' er gøgler-undskyldning

Det grænser til det amoralske, når Nordea trods et overskud på 30 mia. kr. melder yderligere spareplaner ud. Og undskyldningen om, at færre bruger filialerne, er rent gøgl, lyder det fra Finansforbundet.

Formand for finansforbundet Kent Petersen kritiserer Nordea for spareplaner. Foto: Torben Stroyer

Det er ikke rimeligt at lave det ene milliardoverskud efter det andet, og så samtidig melde store sparerunder ud, som sandsynligvis vil betyde hundreder hvis ikke tusindvis af fyringer. Det mener formanden for de bankansattes fagforbund Kent Petersen.

"Der er ingen tvivl om, at når man ser på Nordea, der på koncernniveau laver et overskud på 30 mia. kr. og fastholder sit mål om udbyttebetaling, og for at det skal lade sig gøre, så skal der spares 7 mia. kr. Det grænser til det amoralske," siger Kent Petersen til FinansWatch.

Han mener, at det store fokus på profit, sender tanker tilbage til tiden før ordet finanskrise var en fast bestanddel af danskernes ordforråd.

"Det er grådighedstænkning fra bestyrelsens side, som minder om det, vi har prøvet at undgå efter finanskrisen," siger Kent Petersen og fortsætter:

"Banken er ved at blive omdannet til en kapitalfond, hvis formål alene er at skabe afkast til ejerne. Der er sket en bevægelse fra primært at drive bank til primært at drive kapitalfond, og det er et kæmpeproblem i forhold til den rolle banken spiller i samfundet. Finanskrisen har lært os, at man ikke bare kan overse den rolle bankerne har i samfundet. Derfor er vi ekstraordinært optaget af at gøre opmærksom på, at Nordea har en bestyrelse, der kun er optaget af at tjene penge til ejerne."

Gøgler-undskyldning

Han køber ikke argumentet om, at man er nødt til at tilpasse distributionen til de ændrede kundemønstre - på dansk: at man er nødt til at fyre og lukke filialer, fordi kunderne i stigende grad bruger netbank og mobilbank i stedet for at stå i kø ved kassen.

"Det de ser på, det er transaktioner - hvor mange gange kunderne bruger kassen eller pengeautomaterne, og det er rigtigt, at de bliver færre, fordi de bruger kort og netbank mere, men kundekontakten bliver væsentlig større. Det kan godt være, det ikke er fysisk, men så er det via email og telefon osv. Alt det om ændrede kundemønstre, det er gøgl fra virksomhedernes side i et forsøg på at skabe et billede af rimelighed ift de nedskæringer de laver. Det eneste, det her handler om, det er at skabe resultater til ejerne," siger Kent Petersen.

Læs også