Disse danske brands er værd at holde øje med

Modeeksperten Uffe Buchard peger på de vigtigste mærker under modeugen i København.

Asger Juel Larsen designer hovedsageligt herretøj. I efteråret 2013 åbnede han modeugen i københavn. PR-foto

Copenhagen Fashion Week er skudt i gang med modeller spankulerende ned ad catwalks iført tøj fra kreative designere og Danmarks største modehuse.

Men hvor er det særligt interessant at rette blikket mod?

Jyllands-Posten har i den forbindelse spurgt Uffe Buchard, der er kreativ direktør for konsulentvirksomheden Grenaabuchard, der blandt andet rådgiver inden for modebranchen.

"Jeg mener, at man kan dele mærkerne op i to kategorier: Den kommercielle og avantgarde. Hver del fylder sådan set lige meget i modeugen. Men hvor den kommercielle del sender nogle meget salgsbare produktioner ud, så har avantgarde delen virkelig spidset blyanten og lavet nogle kreative kollektioner," siger han.

De kommercielle mærker

Inden for den mere kommercielle del af branchen fremhæver han særligt den danske designer Benedikte Utzon.

"Hun er virkelig værd at holde øje med. Hun er en af de, der har skruet meget op for kvaliteten samt hævet prisen, så det er mere luksusvarer. Vores nærmarkeder er allerede meget glade for den danske, demokratiske - altså forholdsvis billige - mode. Men nye markeder såsom BRIK-landene vil gerne have mere luksuriøse varer. Det laver Benedikte Utzon," siger han og fortsætter:

"Hendes mærke koster lidt mere, end hvad danskerne er vant til at betale. Men jeg mener, hun har fat i den lange ende af, hvad der skal til, for at udlandet kommer med på vognen."

Det andet mærke, Uffe Buchard fremhæver, er Bruuns Bazaar.

"Her har de netop fået en ny designer, som nu viser sin første kollektion frem på modeugen. Mange er spændte på, om det giver mærket et nyt boost. Med det gamle image har virksomheden nemlig stået ret stille," fortæller han.

Den avantgarde scene

De avantgarde modemærker ses sjældent i butikkerne på gågaden eksempelvis i Aarhus. Ikke desto mindre fylder de væsentligt i modebranchen, og de har ifølge Uffe Buchard fået en seriøs dansk vitaminindsprøjtning gennem de seneste år.

Her fremhæver han designeren Anne Sofie Madsen, der blandt andet har vundet prisen Dansk Design Talent 2013, som det nye, store talent. Desuden er Asger Juel Larsen særligt interessant, mener han.

Men selvom den avantgarde del ikke sælger i et omfang, der nærmer sig de kommercielle mærker, så er den stadig essentielt for dansk mode.

"På nuværende tidspunkt er det måske ikke rigtig noget værd i kroner og øre. Men i image er avantgarde designere meget værd. Vi har brug for dem for at skabe interesse fra udlandet og vise, at der er en masse uforløst kreativitet i dansk mode, der er værd at holde øje med," siger Uffe Buchard.

Læs også