ADAC-chef frygter omfattende svindel

Der kan måske også være manipuleret med rækkefølgen i bilafstemninger, hedder det nu.

ADAC vil nu ikke udelukke, at der også kan være snydt med rækkefølgen i afstemningerne om Gelben Engel-priserne. Foto: ADAC

Den tyske bilistklub ADAC har måske ikke kun manipuleret med stemmetallene ved sine Gelben Engel-bilafstemninger, men måske også med rækkefølgen i afstemningerne.

Det erkender bilistklubbens præsident, Peter Meyer, nu i et interview med ADACs eget motormagasin Motorwelt.

Det betyder nu, at klubbens næsten 19 mio. medlemmer og de øvrige tyske bilister ikke kan regne med, at bl.a. de kårede yndlingsbiler nu også er dem, som tyskerne har stemt på.

Snyd med stemmetal

Skandalen begyndte at rulle for at par uger siden, da tyske medier med Süddeutsche Zeitung i spidsen kunne fortælle, at bilistklubben havde manipuleret med stemmetallene i Gelben Engel-bilafstemningerne. Det er forskellige priser, som ADAC har uddelt gennem 10 år.

En af priserne er prisen som tyskernes yndlingsbil, og i den seneste afstemning blev Volkswagen Golf kåret som netop tyskernes yndlingsbil.

Ifølge ADAC skulle det være sket med 34.299 stemmer, men Süddeutsche Zeitung kunne afsløre, at det reelle stemmetal kun var 3.409. Det er ikke noget imponerende stemmetal, når ADAC har reklameret med, at alle medlemmer kunne deltage i afstemningen - enten på nettet eller ved at indsende en kupon fra Motorwelt.

Deloitte skal undersøge

Efter afsløringerne har ADAC besluttet, at revisionsselskabet Deloitte skal gennemgå alle afstemninger for at undersøge, om svindlen er mere udbredt end hidtil antaget.

ADAC har nemlig indtil nu fortalt, at det kun var stemmetallene, der var pumpet op. Derimod skulle resultaterne af de forskellige afstemninger være reelt nu.

Som en konsekvens af afsløringerne påtog ADAC nu tidligere kommunikationschef Michael Ramstetter sig alene ansvaret for skandalen.

Også tvivl om rækkefølge

Men nu rejser præsidenten Peter Meyer også tvivl om rækkefølgen i afstemningerne.

"På nuværende tidspunkt kan vi ikke med sikkerhed sige, at der ikke er manipuleret med rækkefølgen," erkender Peter Meyer over for Süddeutsche Zeitung.

"Det har hidtil været vores opfattelse, at det kun var stemmetallene, der var blevet ændret. Men om det er rigtigt, skal en nærmere undersøgelse nu fastslå," tilføjer Peter Meyer.

ADAC har tidligere meddelt, at prisuddelingerne som en konsekvens af skandalen, enten vil blive helt opgivet eller blive væsentligt ændret. Volkswagen overvejer stadig, om man vil levere prisen tilbage. Det afhænger af de undersøgelser, der nu skal gennemføres i ADAC.

Helikoptere kun til redning

For en uge siden kom det også frem, at medlemmer af klubbens præsidium havde benyttet klubbens redningshelikoptere til almindelig persontransport. Senere er det så blevet tilføjet, at også regionale chefer har benyttet redningshelikopterne persontransport.

Det bliver nu stoppet.

"Fremover bruges redningshelikopterne udelukkende til redningsindsats," lover præsidenten nu.

Peter Meyer lovede tidligere på ugen, at hele klubbens organisation nu skulle undersøges af en ekstern samarbejdspartner.

BRANCHENYT
Læs også